Tyrnävän votka, Isonkyrön gini ja Rääkkylän siideri – suomalaisjuomat keräävät menestystä maailmalta

Suomalaisvalmistajien alkoholijuomat ovat voittaneet tänä vuonna kansainväliset siideri-, gini- ja votka-kilpailut. Ala on vahvassa kasvussa Suomessa. Uusi nousu voi herättää panimotuotannon myös Lapin Kullan entisissä tiloissa Torniossa.

Kotimaa
vodka
Yle

Tuorein viinavoitto suomalaisille tuli viime viikolla Ranskassa.

The Spirits Business -alkoholijulkaisun kilpailussa palkittiin lähes sata tuotetta. Parhaan arvosanan sai Oulun kupeessa Tyrnävällä tehty Shaman Spirits -yhtiön votka.

Maineen ja kunnian lisäksi näkyvyys yhdellä maailman suurimpiin lukeutuvilla Tax Free -messuilla poikii todennäköisesti uusia tilauksia, arvioi Shaman Spiritsin toimitusjohtaja Ilpo Sulkala.

Maailmalla aletaan katsomaan tarkemmin, että mitä siellä Suomessa oikein on meneillään.

Ilpo Sulkala

– Tapasimme oikeita henkilöitä ja nyt näyttää siltä, että esimerkiksi Puola ja Ukraina olisivat avautumassa meille.

Tyrnävän tehtaalla kasvuvauhti on ollut kova jo ennen viime viikon voittoa. Tälle vuodelle ennakoidaan yli 70 prosentin kasvua.

Yhden menestys palvelee myös muita

Tyrnävän votkan lisäksi maailman mainetta ovat tänä vuonna niittäneet isokyröläinen gini ja rääkkyläläinen siideri.

Suomalaisjuomien menestys maailmalla lisää alan kiinnostusta Suomeen laajemminkin, arvioi Shaman Spiritsin toimitusjohtaja Ilpo Sulkala.

– Kun voittoja tulee, niin maailmalla aletaan katsomaan tarkemmin, että mitä siellä Suomessa oikein on meneillään.

Seuraava menestyjä voi olla vaikka suomalainen viski, jota kypsytellään jo eri puolilla Suomea.

Markkinointikielto hiertää suomalaisyhtiöitä

Väkevien juomien valmistajilla ja alalla laajemminkin on yksi yhteinen huoli Suomessa. Yli 22 % -vahvuisten juomien markkinointi on kielletty Suomessa.

Vientiä on vaikea tehdä ilman markkinointia ja mainontaa.

Ilpo Sulkala

Shaman Spiritsin toimitusjohtaja Ilpo Sulkalalla on selkeä näkemys tilanteesta.

– Kyllähän meidän pitäisi saada edes esitellä tuotteemme netissä. Vähän liian tiukalle on linja vedetty Suomessa, ja kansainväliseen tilanteeseen verrattuna pissaamme kyllä täällä omille nilkoillemme.

Samoilla linjoilla on Panimo- ja virkistysjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

– Vientiä on vaikea tehdä ilman markkinointia ja mainontaa.

Panimobuumi voi herättää myös Tornion panimon

Suomessa on jo lähes 60 pienpanimoa ja parin vuoden ajan on perustettu uusi panimo keskimäärin kerran kuukaudessa.

Uskoa alaan riittää myös oululaisella Sangen-yhtiöllä, joka alkaa tarjoata tutkimus- ja tuotekehityspalveluita muille yrityksille.

Yritys selvittää myös tuotantomahdollisuutta Lapin Kullan entisissä tiloissa Torniossa, kertoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Mikko Ahokas.

– Selvitämme vanhojen tilojen uudelleen hyödyntämistä. Panimotoiminnan takana voi olla myös erillinen yhtiö, jossa olemme esimerkiksi investoijina mukana.

Hartwall lopetti panimotoiminnan Torniossa runsaat viisi vuotta sitten, syksyllä 2010.