Pelkkä nettiasiointi ei asiakkaalle riitä – pankit pidentävät aukioloaikojaan

Ihmiset hoitavat yhä enemmän pankkiasioitaan verkossa, mutta silti henkilökohtaista palvelua arvostetaan. Ongelmaksi on koettu se, että kun ihmisillä on mahdollisuus asioida pankeissa, ovat niiden ovet jo säpissä. Kritiikki on saanut pankit pidentämään aukioloaikojaan.

pankkitoiminta
Osuuspankki
Pankkikonttorilla halutaan edelleenkin hoitaa henkilökohtaisella käynnillä muun muassa asuntolainohin liittyvät asiat.Karoliina Haapakoski / yle

Meri-Lapissa voi asioida pankissa entistä useammin myös ilta-aikaan. Alueen S-Pankit ovat auki iltayhdeksään asti ja nyt myös Osuuspankki on pidentämässä aukioloaikaansa.

– Milloin ne perheen isät ja äidit käyvät pankissa, kun itse ovat samaan aikaan töissä kun me ollaan auki? Nyt me muutamme sitä tilannetta, riskienhallintajohtaja Hannu Pirkola Osuuspankista sanoo.

– Pankit ovat saaneet vähän niin sanotusti sapiskaa viime aikoina pääkirjoituksissa ja yleisönosastoilla siitä, että miksi ette kuule asiakkaita, miksi ette halua asiakkaiden pääsevän teille.

Pankki aukaisee Keminmaahan kauppakeskukseen palvelupisteen, jossa voi arkisin hoitaa joitakin pankki- ja vakuutusasioita iltaseitsemään saakka. Mutta esimerkiksi rahan nostaminen tai tallettaminen ei ole mahdollista.

Lisäksi Kemin konttorin asiantuntijapalvelut ovat pari kertaa viikossa pidempään käytössä kuin tavallisesti.

Pankit ovat saaneet vähän niin sanotusti sapiskaa viime aikoina pääkirjoituksissa ja yleisönosastoilla siitä, että miksi ette kuule asiakkaita, miksi ette halua asiakkaiden pääsevän teille.

Hannu Pirkola

Pirkola uskoo, että aukioloaikojen pidentäminen on trendi, joka tulee alalla yleistymään.

Verkkoasioinnin tueksikin tarvitaan tapaamisia

Yhä useampi ihminen hoitaa entistä enemmän pankkiasioitaan verkossa. Pirkolan mukaan pankit tarjoavatkin monenlaisia keinoja korttien ja verkon avulla arkisten rutiiniasioiden hoitamiseen.

Tilanne on toinen, jos asiakas haluaa neuvotella esimerkiksi lainasta, varallisuudenhoidosta tai muista asiantuntijan palveluita tarvittavista asioista.

– Siinä vaiheessa kun ensimmäinen asunnon osto on edessä, niin silloin eivät varmaan nämä nörttinuoretkaan halua hoitaa asiaa verkossa, vaan tulla konttorille kasvotusten tai hoitaa asia verkkoneuvottelun kautta.

Pirkolan mukaan pankkimaailmassa tarvitaan yhä enemmän asiantuntijuutta, sillä ihmiset ovat nykyään paljon valveutuneempia kuin aikaisemmin.

– Aika moni, joka tulee neuvottelemaan pankkiin, on itse ensin käynyt netissä hakemassa perustiedot valmiiksi. Välillähän me olemme vähän huolissammekin, että tiedämmekö me edes sen vertaa, mitä asiakas. Joskus on näinkin, Pirkola naurahtaa.