Suola on koukuttava perusmaku – leipä on salakavala piilosuolan lähde

Ruokasuolan natrium on ihmiselle välttämätöntä, mutta ylitämme elimistömme tarpeen moninkertaisesti. Tutkimusprofessori antaa muutaman vinkin siihen, kuinka suolan käyttöä voisi vähentää.

terveys
Suomessa suolan kulutusta on pyritty vähentämään.
Arja Lento / Yle

Ihminen tarvitsee suolaa, mutta vain vähän. Silti suomalaiset ylittävät suolantarpeen moninkertaisesti.

– Suolan natrium on elimistölle välttämätön mineraali. Tarve vaan on hyvin pieni. Elimistön vähimmäistarve on 0,6 grammaa ruokasuolaa päivässä. Joissain tilanteessa natriumia voi menettää kehostaan enemmän, joten turvalliseksi jatkuvaksi keskimääräisen saannin tasoksi on arvioitu 1,5 grammaa ruokasuolaa, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori ja sisätautien erikoislääkäri Antti Jula kertoo.

– Kyllä me käytämme liikaa suolaa. Suomalainen mies saa noin 10 grammaa ja nainen 7,5–8 grammaa vuorokaudessa. Se ylittää moninkertaisesti elimistön tarpeen.

80 prosenttia käyttämästämme suolasta on piilossa

Miksi suola sitten koukuttaa?

– Suola on yksi perusmauista. Se on tavallaan totutun käytännön pohjalta opettanut koukuttamaan. Se on miellyttävän tuntuinen perusmaku ja sitä on käytetty kohtalaisen paljon. Muutos on vaikeaa, oli se sitten suuntaan tai toiseen, Jula pohtii.

Suomalainen mies saa noin 10 grammaa ja nainen 7,5–8 grammaa vuorokaudessa.

Antti Jula

Takavuosina suolan käyttö on saattanut olla vielä runsaampaa, mutta lisäystä Jula kertoo olleen vuosien 2007–2012 välillä. Nautimme suuria määriä suolaa aivan huomaamatta.

– Ei sitä päälle näy, ellei sitä ole päälle ripoteltu. Valtaosa, 80 prosenttia siitä määrästä mitä suomalaiset suolaa saavat, on piilosuolaa.

Suolaisen ruoan päälle moni saattaa ripotella makua vielä lisää.

– Osa lisää maistamatta ja osa maistamisen jälkeen. Sitä kautta tulee kyllä keskimäärin vähemmän suolaa. Suolan lisääminen vähäsuolaiseen tuotteeseen on keskimääräisesti parempi vaihtoehto, kuin jo valmiiksi suolaisen ruoan nauttiminen, Antti Jula lohduttaa.

Voisi kuvitella, että janoisuus ruokailun nauttimisen jälkeen on merkki liian suolaisesta ruoasta. Niin se voi ollakin, mutta me ihmiset emme sitä välttämättä hoksaa.

– Janoisuus voi olla yksi merkki, mutta useimmiten siitä ei hirveästi oireita tule. Usein janokin tulee tyydytettyä juomalla vähän enemmän ja silloin sekään ei ole suolan käytöstä huomauttamassa.

Mineraalisuolat ovat yritys terveellisempään suuntaan

Suolahyllyltä löytyy tavallisen pöytäsuolan lisäksi muun muassa ruususuolaa ja yrttisuolaa.

– Eivät ne sen terveellisempiä ole kuin muutkaan suolat. Yrttisuolan suolapitoisuus on usein 90 prosentin luokkaa, Antti Jula toteaa.

Valtaosa, 80 prosenttia siitä määrästä mitä suomalaiset suolaa saavat, on piilosuolaa.

Antti Jula

Eivätkä aromisuolatkaan sen terveellisempiä ole. Jos haluaa valita terveyden kannalta hieman paremman vaihtoehdon hyllystä, on se Julan mukaan mineraalisuola.

– Mineraalisuolat ovat yritys terveellisempään. Niissä osa natriumkloridista on korvattu kaliumkloridilla ja magnesiumkloridilla. Näissä tuotteissa suolapitoisuudet ovat hieman vähäisempiä.

– Suomalaisten kohdalla voi sanoa sen, että mineraalisuolasta tuleva kaliumlisä on sen verran pieni, ettei sillä suomalaisten kannalta kovin suurta merkitystä ole. Suomalaisten kaliumin saanti on aika hyvällä tasolla, Antti Jula sanoo.

Jodioitu suola on keino lisätä jodin saantia. Suomessa jodioitu suola teollisuustuotteissa olisi yksi mahdollisuus. Tanskassa Julan mukaan jodioidun suolan käyttöä on lisätty.

– Tanskalaiset ovat hoitaneet asian niin, että kaikissa leivissä suola on jodioitua kaupassa. Niin voidaan huolehtia siitä, että väestön jodin saanti on riittävää.

Yksi keino voi auttaa vähentämään suolan saantia

Suurin osa saamastamme suolasta tulee leivästä ja leipomoteollisuuden tuotteista, noin neljännes kaiken kaikkiaan. Tarkkaavaisuus ruokaostoksilla vaikuttaa nauttimamme suolan määrään.

– Voi kiinnittää huomioita siihen, että valitsee vähäsuolaisia leipiä ja leipomotuotteita. Sitten on toki viljavalmisteita, puurot ja muut. Niiden kautta tulee 10 prosenttia suolaa lisää. Puuroakin voi syödä suolattomana. Silloin pystytään jo vähentämään suolan käyttöä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori ja sisätautien erikoislääkäri Antti Jula mainitsee.

Se on miellyttävän tuntuinen perusmaku ja sitä on käytetty kohtalaisen paljon.

Antti Jula

– Sitten tulevat kaikki nämä levitteet ja leivän päälle laitettavat tuotteet, niistä tulee 15 prosenttia. Pääruoista tulee 40 prosenttia kaikesta suolan saannista.

Jula kehottaa valitsemaan vähäsuolaisempia tuotteita. Hänen mukaan yksi keino voi auttaa suolan vähentämisessä.

– Yksi tapa vähentää suolan käyttöä on lisätä kasvisten ja vihannesten käyttöä. Suolattomina tuotteina ne lisäävät tärkeiden kasvikunnan tuotteiden saantia ja toisaalta pienentäävt omalta osaltaan suolan saantia.