Pienet virheet aiheuttavat usein riitoja putkiremonteissa

Valitukset putkiremonteista ovat kasvussa, mutta suurin osa kuluttajaoikeusneuvontaan tulevista tapauksista päätyy jonkinlaiseen sopuun.

Kotimaa
Rakennusmies laatoittaa kylpyhuonetta.
Yle

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan valitukset putkiremonteista ovat kasvussa. Vuonna 2013 kuluttajavalituksia tuli käsittelyyn 250 kappaletta, viime vuonna 376 kappaletta ja tänä vuonna tähän saakka 318 kappaletta. Valitukset koskevat muun muassa laskutusta, työn virheitä ja viivästyksiä.

Suurin osa kuluttajaoikeusneuvontaan tulevista tapauksista päätyy jonkinlaiseen sopuun. Kaikista tapauksista noin 94 prosenttia sovitaan niin sanotusti kentällä, eli kuluttajariitalautakuntaan päätyy vain pieni osa tapauksista.

Sovittelun perusperiaate on, että kiistassa harkitaan, onko tilattu työ tehty asianmukaisesti ja ammattitaidolla. Kilpailu- ja kuluttajaviraston Itä-Suomen johtavan kuluttajaoikeusneuvojan Aulis Koivistoisella on juuri käsittelyssä tapaus, jossa kuluttaja valittaa putkiremontin sujuneen huonosti.

– Putkiremontti tehtiin vanhassa omakotitalossa, ja siinä tuli valittajan mukaan paljon virheitä. Hanat heiluvat, vuotoja, läpiviennit vuotavat kylmää ja uusi vesivaraaja vuotaa sangollisen päivässä lattialle. Elinkeinonharjoittaja on yrittänyt korjailla, ei onnistu.

Pikkujutut eivät mene vakuutuksiin ja sitten niistä riidellään.

Aulis Koivistoinen

Kuluttajaoikeusneuvoja hakee riitoihin asiantuntemusta ulkopuoliselta asiantuntijalta.

– Palvelut on suoritettava ammattitaidolla, eli pelkästä yrittämisestä tai toheltamisesta ei tarvitse maksaa. Mutta sen arvioimiseksi, milloin työ on tehty kohtuuttoman huonolla ammattitaidolla on olemassa ihan oma instanssinsa, eli keskuskauppakamarin hyväksymät tavarantarkastajat esimerkiksi.

– Kuluttajaneuvontahan ei liiku kentällä enää, joten pyydämme puolueettoman asiantuntijan lausunnon siitä, meneekö työnteko virheen puolelle. Työ täytyy suorittaa ammattitaidolla eli sillä tavalla, mitä tuolla ammattikoulussa opetetaan. Tavarantarkastajilla on selvä näkemys siitä, milloin kyseessä on selvä virhe ja milloin ei.

Jos sopua ei löydy, asian voi viedä kuluttajariitalautakuntaan

Riitoja aiheuttavat usein pienet virheet. Syynä ovat Aulis Koivistoisen mukaan putkiliikkeiden vakuutusten suuret omavastuut.

– Pikkujutut eivät mene vakuutuksiin ja sitten niistä riidellään. Suomessa on onneksi maailman paras kuluttajansuojajärjestelmä. Kuluttajaneuvojalle maksetaan verovaroista siitä, että he neuvovat ja ovat avuksi.

Jos tulee riita, johon sopua ei löydy, niin asian voi viedä kuluttajariitalautakuntaan.

– Valitus ei maksa mitään. Siellä tuomarinvalan vannoneet asiantuntijat antavat verorahoilla painavan ratkaisusuosituksen riitaan. Jos vastapuoli ei sitä noudata, niin elinkeinonharjoittaja päätyy helposti mustalle listalle, joka on sitten vähemmän hyvää mainosta.

Rakennusmies piikkaa kylpyhuoneen seinää
Suurin osa kuluttajaoikeusneuvontaan tulevista tapauksista päätyy jonkinlaiseen sopuun.Marjut Suomi / Yle

Kahdeksan kymmenestä yrityksestä noudattaa lautakunnan suositusta. Loppujen 20 prosentin liiketoiminnan laatukriteereistä Aulis Koivistoisella on selvä käsitys.

– Konkurssi on ihan hyvä liiketoimi, mutta ei se tosin tulipaloa voita.

Koivistoisen käsityksen mukaan puolet kuluttajariitalautakuntaan päätyneistä tapauksista päätyy yrittäjän kannalle ja toinen puoli kuluttajan kannalle.

Putkiremontit yksinkertaistuneet

Aulis Koivistoisen mukaan yleinen näkemys on, että rakentamisen taso laskee. Koivistoinen ei väitteen paikkansapitävyydestä ole varma.

Konkurssi on ihan hyvä liiketoimi, mutta ei se tosin tulipaloa voita.

Aulis Koivistoinen

– En tiedä onko siitä näyttöä. Kun tekniikka on kehittynyt, niin putkiremontit ovat yksinkertaistuneet. Voidaan esimerkiksi supistaa (uudelleen päällystää sisältä), niin en tiedä, onko tämä laatu nyt niin olennaisesti huonontunut.

Sen sijaan keskiluokkaistuminen on nostanut vaatimustasoa.

– Kaikenlaiset lorinat häiritsevät enemmän kuin ennen. Aikaisemmin oli paljon mukuloita ympärillä ja ahtaat tilat, niin ei ihan kaikkeen pystynyt ja jaksanut reagoida. Nyt keskiluokkaista ihmistä jotkut äänet, esimerkiksi lorisevat putket ärsyttävät suunnattomasti.