Tietovuoto Facebook-tileistä "vain ajan kysymys"

Väitätkö, ettei sinulla ole mitään salattavaa? No, sittenhän ei varmaan haittaa, jos omat pikaviestittelysi vuotavat muiden luettavaksi.

internet
Kuvituskuva tietovuodosta.
Yle Uutisgrafiikka

Sosiaalisen median suuryritykset pitävät hallussaan valtavaa määrää käyttäjiensä henkilökohtaisia viestejä käyttäjäprofiilien yhteydessä. Tietokannat on järjestetty niin, että yksittäisen henkilön tiedot saa helposti esiin hakusanoilla.

Suomalainen tietoturva-asiantuntija pitää täysin mahdollisena, että yksityisviestejä päätyy esimerkiksi WhatsAppin tai Facebookin muurien läpi julkisuuteen.

– Se on vain ajan kysymys, että näin käy. Riittää, että joku [yhteisöpalvelun] työntekijä kokee vääryyttä, Mikael Albrecht F-Securesta arvioi.

Albrecht ei sulje täysin pois tietomurron mahdollisuutta, mutta todennäköisempänä hän pitää tietovuotoa: tietoturvan heikoin lenkki on ihminen.Edward Snowdenkin (siirryt toiseen palveluun)kykeni astelemaan ulos Yhdysvaltain kansallisesta turvallisuusvirastosta tiedot mukanaan. PettäjäsivustoAshley Madisoninkohdalla epäiltiin sisäpiiriläisen tekemää tietovuotoa hakkeroinnin sijaan.

Riittää, että joku kokee vääryyttä.

Mikael Albrecht

Samoilla linjoilla on Tapani Tarvainen kansalaisten sähköisiä oikeuksia puolustavasta Effistä (siirryt toiseen palveluun).

– Tilaisuus tekee tietovuotajan. Eiväthän kaikki poliisitkaan voi vastustaa kiusausta tarkistaa tytärtensä poikaystävien taustoja.

Vuodolla voi lyödä rahoiksi

Pitääkö rivikansalaisen sitten pelätä, että omat rakkauskirjeet tai humalaiset chattiriidat päätyvät WikiLeaks (siirryt toiseen palveluun)-henkisesti laajemman yleisön räävittäviksi? Tietoturva-asiantuntijan mielestä ei pidä pelätä, ainakaan paljon.

Vuoto tapahtuu Mikael Albrechtin arvion mukaan niissä merkeissä, että joku keksii tavan rahastaa yksityisviestien julkistamisella ja tekee somepalvelun suureen tietokantaan tarkasti rajatun haun.

Haku voisi kohdistua esimerkiksi poptähti Justin Bieberiin kaveripiireineen ja viestittelyineen. Kohteen kiristäminen tai tietojen myyminen lehdistön käyttöön voisi onnistua myös politiikassa paljastamalla peiteltyjä kytköksiä.

Mitä väliä, kun en ole julkkis?

Mikäli rivikansalaisen ei tarvitse juuri pelätä yksityistietojensa joutumista otsikoihin tai tuttavien tutkailtavaksi, miksi ihmeessä meidän pitäisi rajoittaa elämämme tallentamista yhteisöpalveluihin? Varautuaksemme tuntemattomaan tulevaan, kuuluu vastaus.

Firmat noudattavat nyt periaatteitaan, mutta tilanne ei välttämättä kestä.

Mikael Albrecht

Esimerkiksi teini, joka on jo vuosia elänyt somessa, jatkaa sitä varmasti 20 seuraavaakin vuotta. Eikä kukaan tiedä, millaisessa tietoyhteiskunnassa tuon ajan kuluttua ollaan. Facebook ja Google muistavat silloinkin, millä sivustoilla tuo entinen nuori on ehtinyt surffailla ja mitä ehtinyt kirjoittaa. Entä jos entisestä nuoresta tulee presidenttiehdokas tai piispa? Digitaalinen jalanjälki kelpaa mustamaalaajien sudiksi.

Facebook varaa käyttöehdoissa itselleen laajahkot oikeudet luovuttaa keräämiään tietoja muille. Tiettävästi yritys ei toistaiseksi ole myynyt henkilöprofiileja tai käyttäjien valokuvia eteenpäin vaan käyttää mainontaa tehostavat tietonsa itse.

– Somen suuryritykset ovat riippuvaisia siitä, että luottamus heihin säilyy. Esimerkiksi kuvapankin myyminen vahingoittaisi mainetta. Firmat menestyvät hyvin ja nyt ne noudattavat periaatteitaan, mutta tilanne ei välttämättä kestä ikuisesti, tietoturva-asiantuntija Mikael Albrecht pohtii.

Juttuun on haastateltu lisäksi tietoturva-asiantuntija Ilkka Sovantoa Viestintävirastosta.