Junat liukastelevat jälleen: "Lehtipuiden kaataminen ei tätä ratkaise"

Junat ovat joutuneet ottamaan lisää vauhtia tai työntöapua toiselta veturilta tänä syksynä jo muutamaan otteeseen. Pahin liukastelu lienee kuitenkin vielä edessä. Jokasyksyiseen ongelmaan ei ole löytynyt pysyvää ratkaisua.

Kotimaa
Juna Kajaanin rautatieasemalla.
Laura Tolonen / Yle

Junia käyttävät matkustajat ovat tottuneet ilmiöön, jota kutsutaan lehtiliukkaaksi tai lehtikeliksi. Tänäkin syksynä junat ovat välillä peruuttaneet takaisin asemalle ja konduktööri on kuuluttanut, että pitää ottaa lisää vauhtia. Moni ajattelee, että ongelma johtuu raiteilla olevista liukkaista lehdistä, mutta ne eivät yksistään selitä junien liukastelua.

– Lehtimassa on ratikkaliikenteessä isompi ongelma, mutta rautateillä sillä ei ole ratkaisevaa merkitystä. Kiskojen liukkauteen vaikuttavat kaikenlaiset epäpuhtaudet yhdistettynä kosteuteen ja pikkupakkasiin, kertoo liikennejohtaja Petri Auno VR Groupista.

Hiekkaa ja hiomista

Petri Aunon mukaan lehdet ja muut epäpuhtaudet muodostavat ilmankosteuden kanssa liisterimäisen kerroksen kiskojen pintaan. Ongelma on tyypillinen myös muissa Pohjoismaissa, eikä sitä ole täysin pystytty poistamaan. Apukeinoja on kuitenkin jo löydetty.

– Vetureissa on laitteet, jotka ruiskuttavat hiekkaa kiskon ja pyörän väliin. Se parantaa pitoa. Kitkaa saadaan lisättyä myös hiomalla kiskoja, Auno kertoo.

Lehtien osuutta liukasteluun on pohdittu. Sillä ei ole todettu olevan niin suurta roolia, että puita olisi päätetty raivata ratojen ympäriltä.

– Puita voidaan toki karsia pahimpien mäkiosuuksien ympäriltä, mutta rataverkkoa on tuhansia kilometrejä ja tätä olisi aika mahdoton toteuttaa, Auno toteaa.