Kokoomuslaisetkin kyllästyivät omiensa puuhiin: "Hallitus ei tunne kaupunkipolitiikkaa"

Pääkaupunkiseudun johtavat kuntapoliitikot syyttävät maan hallitusta metsäautoteiden ja tukinkuljetusten suosimisesta Helsingin seudun kustannuksella. Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen kiistää syytteet.

Kotimaa
Kaksi junaa syysmaisemassa

Pitkään jatkunut maan hallituksen ja pääkaupunkiseudun sopuisa yhteiselo näyttää päättyneen ja hallituksen niskaan sataa syytöksiä.

Helsingin, Espoon ja Vantaan vahva valtapuolue kokoomus on myös maan hallituksessa, mutta kaupunkien poliitikot eivät ole tyytyväisiä.

Toki tukkien ajo on tärkeää puuhaa, mutta ei se kasvata kansantuotetta.

Otso Kivekäs, vihr.

– Helsinki-vastaisuus nostaa jo päätään, arvioi uusien kaavojen päällä istuva kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava (kok) Helsingistä.

– Hallitus ei tunne kaupunkipolitiikkaa ja pääkaupunkiseudun kohtelusta puuttuu tasavertaisuus, lisää kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tapani Mäkinen (kok) Vantaalta.

Tapani Mäkinen
Tapani Mäkinen

Kokoomuksen Helsingin valtuustoryhmän vetäjä Lasse Männistö muistuttaa, että aiemmin valtiovalta oli aktiivisemmin mukana Helsingin seudun hankkeissa, kuten Kehäradan rakentamisessa. Sipilän hallitukselta vastaavaa yhteistyötä ei ole toistaiseksi odotettavissa.

– Viime hallitukset ovat pyrkineet kehittämään metropolialuetta, mutta nyt on epäluuloa ilmassa. Valtiovallan pitäisi tuoda maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskeviin neuvotteluihin jotakin kouriintuntuvaa. Pisararata vauhdittaisi alueen kehitystä, muistuttaa Männistö.

Siltarumpupolitiikkaa ja kylmää kättä

Helsingin seudun kasvu jatkuu kovilla luvuilla. Pelkästään Helsingissä väkimäärä kasvaa kymmenellä tuhannella, Espoossa suunnilleen viidellä ja Vantaalla kolmella tuhannella vuosittain. Asuntoja tarvitaan siis rutkasti lisää.

Miksi espoolaiset ministerit Alexander Stubb ja Timo Soini ovat kovin hiljaa pääkaupunkiseudun asioista?

Maria Guzenina

– Asuntoja ei synny, jos ei ensin tehdä liikenneratkaisuja. Nyt hallitus tarjoaa vain kylmää kättä. Luottamusta ei ole, tuumaa Vantaan valtuuston puheenjohtaja Antti Lindtman (sd).

Samoilla linjoilla jatkaa Espoon tuleva valtuuston vetäjä Maria Guzenina (sd). Hänen mukaansa hallituksen politiikka poukkoilee pahasti Helsingin seudulle tärkeissä maankäyttö-, asumis- ja liikenneasioissa.

Maria Guzenina
Maria Guzenina

– Leikkausten nimissä tehdään isoja vahinkoja. Hallituksen painopiste on maakunnissa ja se tekee siltarumpupolitiikkaa. Ihmettelen miksi espoolaiset ministerit Alexander Stubb (kok) ja hyvin Espoon taloudesta perillä oleva Timo Soini (ps) ovat kovin hiljaa pääkaupunkiseudun asioista, kysyy Guzenina.

Rahat metsäteihin

Helsinki-vastaisuus nostaa jo päätään.

Risto Rautava, kok.

Kuntapäättäjien epäluulo ja huolet kohdistuvat ennen kaikkea valtiovallan ja 14 Helsingin seudun kunnan maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevaan sopimukseen. Hallitus avasi jo neuvotellun sopimuksen uudelleen vetoamalla rahapulaan.

Sopimusta varten Helsingin seudun kunnat ovat yhdessä sopineet tärkeimmistä liikennehankkeista. Uusista hankkeista ykkösenä on Helsingin keskustan alla kulkeva Pisararata, Espoon keskukseen ulottuva kaupunkirata ja raidejokeri.

Näiden varrelle rakennettaisiin asuntoja. Suuruusluokasta kertoo, että yksin raidejokeri toisi asuntoja 80 000.

Otso Kivekäs
Otso Kivekäs

– Maan hallitus ei ymmärrä Helsinkiä tai Helsingin seudun ongelmia. Se satsaa metsäautoteiden parantamiseen pääkaupunkiseudun raideliikenteen sijaan. Toki tukkien ajo on tärkeää puuhaa, mutta ei se nosta jalostusastetta, kasvata vientiä tai kansantuotetta, puuskahtaa vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs Helsingistä.

Kivekkään mukaan valtiovallan tempoilu aiheuttaa harmia ja hidastaa Helsingin seudun kehitystä.

Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mari Puoskari (vihr.) on puoluetoveriaan lempeämmällä linjalla ja arvioi yhteistyön valtiovallan kanssa sujuvan hyvin. Hänkin kantaa huolta Pisararadan lykkääntymisestä.

Ministeri ei suostu syylliseksi

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) on hämmentynyt syytösten edessä. Hänen mukaansa yhteydet Helsingin, Espoon ja Vantaan johtoon toimivat ja suhteet ovat hyvät.

Voi mahoton, ei tuohon voi muuta sanoa

Kimmo Tiilikainen

– Pisararataan ei nyt ole rahaa, mutta avustukset kunnallistekniikkaan ja vuokra-asuntojen rakentajille säilyvät ennallaan, lupaa Tiilikainen.

Hallitus haluaa ministerin mukaan lisätä asuntorakentamista ja siksi avustukset pysyvät. Syytöksiin raiderahojen käytöstä metsäautoteihin ministeri vastaa huokauksella.

Kimmo Tiilikainen
Kimmo Tiilikainen.

– Voi mahoton, ei tuohon voi muuta sanoa. Hallitus pistää vuosikausia rapistunutta väyläverkostoa kuntoon ja purkaa korjausvelkaa. Ja totta kai sitä rahaa kohennetaan kaikkialle Suomeen. Myös Helsingin seutu saa tästä rahasta osansa.

Hallitus esitti syyskuussa ensi vuodelle 20,4 miljoonaa euroa Länsimerton rakentamiseen ja 12 miljoonaa Pasilan ratapihan uudistamiseen. Pisararadan kustannus olisi miljardin luokkaa, josta valtio maksaisi arvioilta 600 miljoonaa euroa.