Lautapeli päihittää luentokurssit – Politiikan opiskelijat syventyivät diplomatian koukeroihin pelaamalla

Kuinka usein olet voinut vaihtaa raskaan kirjatentin strategiapeliin, joka vie niin mukanaan, että pelitoverit viestittelevät siirroista somessa väsymättä? Turussa tätä on kokeiltu Diplomacyllä, eikä nuorten juonittelusta ole tullut loppua.

Kotimaa
Opettaja ja oppilaat.
Pelikurssi on saanut opiskelijat innostumaan.Yle

Valtio-opin luentosali Turun yliopiston vanhalla kasarmialueella täyttyy jo ennen kurssin alkamista. Puheensorina käy kiivaana, sillä kansainvälisen diplomatian kurssiin kuuluva Diplomacy-peli vaatii jatkuvaa neuvottelua ja yhteydenpitoa.

Kolmannen vuoden opiskelija Jerkko Holmi on yksi äänekkäimmistä.

– Kyllä tämä on ollut aivan huippua, olen nauttinut suuresti. Peli ei luentojen tapaan pääty ovesta ulos astuessa vaan jatkuu tuolla ulkopuolella jopa enemmän kuin täällä luokassa. Diplomatian tekeminen on oikeasti tässä pääasia, Holmi hehkuttaa.

Peli konkretisoi käsitteet

Yliopistonlehtori Mikael Mattlin haaveili pitkään pelin käyttämisestä opetuksessa. Nyt hän on tyytyväinen, että ryhtyi puuhaan.

– Uskoin, että tällainen peli tuo peruskäsitteitä konkreettisemmiksi ja havainnollistaa hyvin sen, mikä niissä on hankalaa. Tämä tekee oppimisprosessin aktiivisemmaksi, Mattlin miettii.

Kansainvälisen politiikan koukerot harvoin saadaan konkretisoitumaan yhtä tehokkaasti kuin tällä tavalla. Opiskelijoiden on ennen istuntoaluettava noin 80 sivua pohjatekstiä, sitten luentosalissa keskustellaan aiheesta ja lopuksi pelataan. Aktiivisuuden taso on yllättänyt lehtori Mattlininkin: ilmoittautumisvaiheessa kurssi täyttyi hetkessä.

Pelilauta.
Yle

– Ihmiset tulevat paikalle, ovat lukeneet materiaalit ja osallistuvat hyvin aktiivisesti keskusteluun, mikä on suomalaisessa yliopistossa ollut usein hankalaa.

Ihmiset osallistuvat hyvin aktiivisesti keskusteluun, mikä on suomalaisessa yliopistossa usein hankalaa.

Mikael Mattlin

Pelissä korostuu yhteisöllisyys, mitä usein pidetään pelioppimisen parhaana puolena. Toki nyt opiskelijat joutuvat soveltamaan opiskelemiaan asioita heti.

– Minua viehättää tässä pelissä se, ettei se ole pelkkää oma ajattelua vaan se on enemmänkin kanssakäymistä, neuvottelutaitoa ja keskustelutaitoa, Mikael Mattlin sanoo.

Siirtojen juonimista somessa

Keskustelua ja neuvottelua on käyty kurssin virallisilla nettisivuilla mutta myös hyvin paljon niiden ulkopuolella.

– On oltu Facebookissa, lähetetty tekstaria, ja soitettukin muutamaan otteeseen. Lappujakin on lähetetty, opiskelija Jerkko Holmi kuvailee.

Opiskelijoita neuvottelemassa.
Peli vaatii jatkuvaa neuvottelua.Yle

Englantia pelissä edustaneet Elina Tuomivirta ja Bojan Lavrnja kertovat tulleensa petetyiksi monta kertaa Diplomacyn neuvotteluissa, mutta kokemus on ollut hyvä.

– Oppimisprosessi on hyvä kombinaatio. Luetaan, sitten me täällä kerrotaan samoja asioita ja sitten vielä implementoidaan ajatuksemme tässä pelissä, Bojan Lavrnja miettii.

– Koetta varten luet tuhat sivua ja sitten oksennat sen seuraavana päivänä koepaperille. Pelissä pystyt prosessoimaan pidemmän aikaa. Asiat jäävät paremmin mieleen, Elina Tuomivirta kiteyttää.

Lopullisesti oppimistulokset mitataan, kun kurssilaiset kirjoittavat esseensä. Motivaatio ainakin tuntuu olevan kohdillaan.