Hovioikeus: Tilaamattomia sukkia ja partakoneenteriä ei tarvitse maksaa

Houkuttimena annettu ilmaispaketti ei tarkoita sitä, että seuraavasta paketista pitäisi maksaa.

Kotimaa
Postipaketti.
Henrietta Hassinen / Yle

Partakoneenteriin ja sukkiin liittyvän laajan puhelinmyyntijutun ensimmäinen hovioikeuteen asti edennyt tapaus on ratkaistu. Vastaavanlaisia kanteita on vireillä noin 1 500, lähinnä käräjäoikeuksissa, mutta myös hovioikeuksissa. Perinnässä tapauksia on jopa useita tuhansia.

Helsingin hovioikeus piti nyt antamassaan tuomiossa käräjäoikeuden aiemmin päätöksen ennallaan. Lisäksi hovioikeus määräsi kannetta ajaneen perintäyhtiön maksamaan kuluttajan oikeudenkäyntikulut.

Kanteessa perintäyhtiö vaati kuluttajalta suoristusta sillä perusteella, että kuluttaja olisi puhelinkeskustelussa tilannut myyjältä sukkia ja partakoneenteriä.

Yhtenä todisteena tilauksesta perintäyhtiö esitti osittaisen nauhoitteen puhelinkeskustelusta. Nyt hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin, ettei myyjä näyttänyt tilausta toteen.

25 euron arvoinen paketti

– Kuluttajan kertomuksen mukaan tämä on ollut hyvin tilausansan tyyppinen tilanne tässä kyseisessä tapauksessa, kertoo kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jari Suurla.

Käytännössä puhelinmyyntiä harjoittanut yhtiö oli tarjonnut kuluttajalle ilmaisen tutustumispaketin. Sen jälkeen puhelinmyyjältä saatavan ostanut perintäyhtiö katsoi, että kuluttaja oli samassa puhelinkeskustelussa sitoutunut tilaamaan tuotteita erillistä maksua vastaan. Tämän perusteella perintäyhtiö vaati maksua tuotteista, joita kuluttaja ei jätetyn kanteen mukaan ollut palauttanut myyjälle.

Käräjäoikeuden aiemman päätöksen mukaan perintäyhtiö ei ollut todistanut, että sopimus olisi koskenut muuta kuin ilmaista tuotepakettia. Käräjäoikeus huomautti tuomiossaan myös, ettei kuluttajalle saa toimittaa tuotteita ilman nimenomaista tilausta. Koska sopimusta tilauksesta ei ollut, niin sillä ei ollut merkitystä, että pakettia ei palautettu.

Sopimusriita koski noin 25 euron suurista sukka- ja partakoneenteräpakettia.

Markkinoinnissa kerrotaan muuta kuin sopimuksessa

Lakimies Jari Suurlan mukaan tilausansa tarkoittaa sitä, että markkinointiaineisto kertoo tilauksesta jotain ihan muuta kuin sopimusehdot.

– Markkinoinnissa kerrotaan, että tuote on ilmainen tai halpa. Sitten kun sen näytepakkauksen ottaa vastaan, niin yllättäen tilanne muuttuu sellaiseksi, että tulee lasku perässä, Suurla selittää.

Juttua ajoi kuluttaja-asiamiehen määräyksestä kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies.

Jutun hävinnyt perintäyhtiö ei ole vielä päättänyt mitä se tekee vireillä olevien 1 500 vastaavan tapauksen kanssa. Yhtiön mukaan kaikki tapaukset eivät ole samanlaisia, vaan nyt ratkaistu juttu edustaa vain yhtä osaa kokonaisuudesta.

Kuluttaja-asiamies on tänä vuonna puuttunut tiukasti tilausansoihin liittyvään perintään ja avustanut kiistoissa kymmeniä kuluttajia. Tähän mennessä kuluttaja-asiamies on voittanut kaikki vastaavat jutut käräjäoikeuksissa.