Ylihintainen ja ränsistynyt firma ei kelpaa edes kaverille – myy ajoissa

Suomalaiset myyvät yrityksensä useimmiten tutulle – ehkä siksi, että ei haluta antaa kenellekään mahdollisuutta ajatella yrittäjän menestyneen tai epäonnistuneen. Yleensä mitä vanhempi yrittäjä on, sitä vaikeampaa yrityksestä eroon pääseminen voi olla. Joskus yritys on voinut päästä huonoon kuntoon yrittäjän ikääntyessä tai sitten sitä ei ole edes huomattu laittaa myyntikuntoon silloin, kun olisi pitänyt.

Kotimaa
Kuvassa ränsistynyt autiomökki
YLE / Ari Vihanta

Yrittäjät koettavat saada yrityksensä myytyä usein liian kalliilla, liian myöhään ja liian salassa. Näiden syiden takia yritys voi jäädä käsiin, vaikka yrittäjä haluaisi jo siirtyä vaikka eläkkeelle.

Yrittäjät eivät usein kehtaa huudella, että heillä olisi yritys kaupan. Yleensä yrityksen jatkaja on joko sukulainen tai tuttu tai vähintään samalta paikkakunnalta, käy ilmi Seinäjoen ammattikorkeakoulun vuonna 2013 tekemästä selvityksestä.

Rahoitusyhtiö Finnveran pienistä ja keskisuurista yrityksistä vastaava liiketoimintajohtaja Katja Keitaanniemi sanoo, että suomalaiset ovat varovaisia kertomaan myyntiaikeistaan avoimesti.

– Ehkä se on tämä suomalainen luonteenpiirre, että ei haluta tuoda julki, että se on ajankohtaista.

Sama on huomattu Suomen Yrittäjissä, sanoo projektipäällikkö Mika Haavisto.

– Tässä voisi arvailla, että suomalainenhan on ujo eikä halua osoittaa menestystään eikä varsinkaan epäonnistumistaan. Pelätään, että esimerkiksi naapurit tulevat kateellisiksi tai vahingoniloisiksi. Tai pelätään, menetetäänkö asiakkaita tai alihankkijoita tai onko rahoittaja miettimässä rahoituskuviot uusiksi. Siinä on ihan todellisia pelkoja asenteiden lisäksi.

Ehkä se on tämä suomalainen luonteenpiirre, että ei haluta tuoda julki, että se on ajankohtaista.

Katja Keitaanniemi

Myymään ruvetaan liian vanhoina

Nurinkurisesti vaikuttaa siltä, että mitä vanhempi yrittäjä on, sitä harvemmin hänen omistajanvaihdostoiveensa toteutuu. Yksi syy voi olla, että yritystä ei ole jaksettu hoitaa tarpeeksi työuran loppuvuosina, sanoo Suomen Yrittäjien Mika Haavisto.

– Sitä voi selittää se, että jos myyntiajatukseen lähdetään kovin myöhään, yritys ei ole myyntikunnossa. Kyllähän se on nähtävissä, että yrittäjän virta yrityksen kehittämiseen vähenee iän myötä.

Haavisto sanoo, että yrittäjän pitäisi miettiä jo yrityksen perustamisvaiheesta lähtien sen myyntiä. Yrityksen voisi myydä sopivan tilaisuuden tullen vaikka kuinka nuorena. Haavisto sanoo, että nyrkkisääntönä voisi olla, että myyntiä pitäisi ruveta ajattelemaan viimeistään 45-vuotiaana.

Finnveran Katja Keitaanniemi sanoo, että yrityksen myyntiin usein herätään liian myöhään. Siihen voi mennä vuosiakin, kun esimerkiksi taloudellinen tilanne onkin huono myyntiä varten.

Kyllähän se on nähtävissä, että yrittäjän virta yrityksen kehittämiseen vähenee iän myötä.

Mika Haavisto

– Myyntiä pitää valmistella ja varautua siihen jo silloin, kun se ei ole ajankohtaista.

Elämäntyön arvo kuvitellaan liian suureksi

Keitaanniemi sanoo, että monesti myynti tyssää siihen, että myyjä ja ostaja eivät pääse yhteisymmärrykseen hinnasta. Myös Mika Haavisto on samaa mieltä: yrittäjä myy liian kalliilla.

– Yrittäjillä pitäisi olla parempi käsitys siitä, mikä yrityksen arvo on. Sen pitäisi perustua taloudellisiin tunnuslukuihin eikä tunneasioihin.

Hinnan arvioimisessa ei usein haluta ulkopuolista apua – eikä sitä oikein olla valmiita tarpeeksi hankkimaan muussakaan omistajanvaihdokseen liittyvässä, Haavisto sanoo.

Aiemmin yritys oli elämäntyö, nykyään myös projekti

Kaikki eivät edes halua myydä yritystään, kutenKeminmaassa autokauppaa pyörittävä Pentti Rautio,joka on valmis myymään vain hallin mutta ei yritystä.

Yrittäjillä pitäisi olla parempi käsitys siitä, mikä yrityksen arvo on. Sen pitäisi perustua taloudellisiin tunnuslukuihin eikä tunneasioihin.

Mika Haavisto

Haavisto sanoo, että elämäntyönä rakennetulla yrityksellä on yrittäjälle sielu.

Haavisto uskoo, että asenteet ovat kuitenkin hiljalleen muuttumassa ja yrityksiä ollaan entistä valmiimpia ostamaan ja myymään. Hänen mukaansa yrityksen ja yrittäjän elinkaari pitäisikin irrottaa toisistaan. Osa yrittäjistä voisi erikoistua perustamaan yrityksiä, kun taas jotkut voisivat keskittyä kehittämään jo olemassa olevia yrityksiä.

Muun muassa Finnvera ja Suomen Yrittäjät yrittävät saada vilkastettua yrityskauppaa ja muuttaa asenteita, jotta yrityksiä ostettaisiin ja myytäisiin nykyistä sujuvammin. Suomen Yrittäjillä on Yrityspörssi (siirryt toiseen palveluun)-palvelu, jossa on yritysten myynti-ilmoituksia.

Vastaavia palveluita on perustettu myös paikallisesti. Esimerkiksi Torniossa Team Botnia on juuri aloittanut omistajanvaihdospalvelun.