Ilmestyikö naamasi vieraan tuotteen Facebook-mainokseen? – Käyttäjien tykkäyksiä myydään eteenpäin

Tykkäysten kalastelu on yhteisöpalvelussa tapahtuva hämäräbisnes, jossa valesivustojen saamia tykkäyksiä käytetään myöhemmin toiseen tarkoitukseen.

Kotimaa
Facebookin peukalo pyörii mammuttimaisessa hyrrässä.
Yle Uutisgrafiikka

Facebookin uutisvirrassa on runsaasti julkaisuja, jotka ovat aitojen yritysten mainoksia. Sekaan mahtuu kuitenkin tunnettuja tuotteita koskevia kilpailuja, joiden takana on huijaus. Tykkäämällä osallistut arvontaan, jossa voit voittaa käyttöösi luksushuvilan Espanjassa tai uuden iPhonen tai upouuden Mersun. Tai niin postaukset väittävät.

Huijauspostausten kohdalla mitään kilpailua tai palkintoja ei kuitenkaan ole. Mutta tykkäyksesi tai jakosi tuo sivusto haluaa. Tykkäyksiä se pyrkii samaan kokoon kokonaisen "peukkutarhan" verran. Siitä tulee huijauksen englanninkielinen nimi "like farming".

Tykkäysten kalastelua tapahtuu myös koskettavien tarinoiden avulla. Tykkäämällä näytät tälle sairaalle pikkupojalle, että hänestä välitetään. Tykkäämällä tästä kuvasta tuet eläinsuojelutyötä. Väärin. Moni näistä on tekaistu hyväntekeväisyyskampanja.

Näin tykkäyshuijaus etenee

Aluksi Facebookissa levitetään myönteistä viestiä, jota mahdollisimman moni käyttäjä "peukuttaa". Kun sivun ylläpitäjä on saanut kokoon esimerkiksi satoja tykkäyksiä, hän voi tyhjentää sivuston ja täyttää sen tyystin toisenlaisella sisällöllä - menettämättä vanhoja tykkäyksiä.

Facebookin algoritmi tulee auttaneeksi näitä suosiota haalivia sivuja: Mitä enemmän tykkäyksiä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä postaus päätyy FB-käyttäjien uutisvirtoihin.

Tyhjennettyään sivunsa ylläpitäjä voi ottaa asiakkaakseen oikean mainostilan ostajan, sijoittaa hänen mainoksensa valmiiksi tykätyn sivun sisällöksi - ja velottaa mainostajalta näkyvyydestä. Toinen tapa lyödä rahoiksi on myydä tykkäyksillä lastattu alusta eteenpäin jollekulle toiselle pimeän bisneksen harjoittajalle.

Kenen joukoissa seisot, kelle tykkäykset annat?

Vaara tykkääjälle itselleen syntyy siitä, että hän päätyy tykkäämälleen sivustolle, sieltä Facebookin ulkopuolelle ja tulee luovuttaneeksi tietoja, joiden kautta voidaan yrittää kaivaa esiin esimerkiksi tykkääjän luottokorttitietoja tai salasanoja.

Tykkäyshuijaus voi saattaa hajamielisen "peukuttajan" myös epäilyttävään valoon. Jos esimerkiksi luonnonsuojeluaktiivi tykkää harmittoman oloisesta kännykkäkilpailusta, valesivusto tyhjennetään ja korvataan vaikka automainoksella, kyseisen luonnonsuojelijan nimi komeileekin nyt katumaasturin kannattajien joukossa.

Facebook vakuuttaa valvovansa postauksia, joiden päätehtävä näyttää olevan runsaan huomion kerääminen. Sivujen eteenpäin myyminen on käyttäjäsääntöjen vastaista. Yhtiö voi poistaa sivuja ja linkkejä, jotka rikkovat sen sääntöjä esimerkiksi kampanjoimalla henkilökohtaisella aikajanalla (siirryt toiseen palveluun).