Suomen kuuluisin jokilautta Föri on saamassa sähköisen sydämen

Turusta Åboon matkaava, vuonna 1903 rakennettu Föri saattaa pian kulkea sähköllä. Höyrymoottorilla aluperin kulkenut lautta puksuttaa nykyään dieselmoottorin voimalla.

ilmiöt
Kaupunkilautta Föri.
Jouni Koutonen / Yle

Toimialajohtaja Jouko Turto vahvistaa huhun, jonka mukaan Suomen kuuluisimpaan kaupunkilauttaan ollaan suunnittelemassa uuden tekniikan käyttöönottoa. Lautta uskotaan halkovan jatkossa Aurajokea sähkövoimalla.

Pitää paikkansa. 111-vuotiaalle frouvalle suunnitellaan nyt uutta sydäntä.

Jouko Turto

– Pitää paikkansa. 111-vuotiaalle frouvalle suunnitellaan nyt uutta sydäntä, kertoo toimialajohtaja Jouko Turto Turun Kiinteistöliikelaitokselta.

Föri on kulkenut dieselillä 50-luvulta alkaen ja Turton mukaan nyt on hyvä aika siirtyä nykyaikaisempaan tekniikkaan.

– On aika selvittää, josko käyttövoimaksi tulisi sähkö.

Imago- ja kustannuskysymys

Turun kaupunki on satsannut viime vuosina sähköautoihin ja myös joukkoliikenteen sähköistäminen on ollut tapetilla. Turton mukaan tähän liittyy myös Förin uudistaminen.

Toki tämä liittyy kaupungin imagoasioihin, mutta kysymys on selkeästi myös kustannuksista.

Jouko Turto

– Toki tämä liittyy kaupungin imagoasioihin, mutta kysymys on selkeästi myös kustannuksista, Turto sanoo.

Hänen mukaansa sähköllä on parempi hyötysuhde. Haasteita asiassa silti vielä on. Muutosoperaatio dieselistä sähköön saattaisi Turtyon mukaan onnistua Förin perinteisen vuosihuollon yhteydessä.

– Kaupan hyllyltä ei tällaiseen asiaan löydy ratkaisua. Sen vuoksi kävimme kesällä markkinavuoropuhelun alan toimijoiden kanssa. Kilpailutus on valmisteilla, Turto sanoo.

Kilpailutus olisi tarkoitus käynnistää vielä tämän vuoden puolella. Jos operaatio etenee suunnitellusti, niin Föri voisi matkata Turusta Åboon sähkön voimalla aikaisintaan syksyllä 2016.

Förillä matkustaneet ovat tottuneet lautan pitämiin ääniin. Turton mukaan lautta ei sähköistyksen myötä muuttuisi täysin hiljaiseksi menijäksi.

– Kyllä siellä edelleen veden liplatukset ja kettinkien kolinat kuuluvat. Dieselin jyskytystä ei kyllä sitten enää kuulu, Turto sanoo.