Kymmenen kysymystä testeistä: Dieselien huudattaminen katsastuksessa voitaisiin lopettaa

Määräaikaiskatsastuksessa vaadittavasta nykymuotoisesta dieselautojen päästötestistä voitaisiin luopua, sanoo Aalto-yliopiston energiatekniikan professori Martti Larmi. Moottorin savutusta kiihdytyksessä mittaava testi on epäluotettava, eikä se ole enää nykytekniikan kannalta perusteltu. Testin on myös pelätty rikkovan moottoreita.

Kotimaa
päästömittari pakoputkessa
Päästömittari VW Golf 2.0 TDI -dieselin pakoputkessa.Patrick Pleul / EPA

Volkswagenin päästömanipulointitapauksen yhteydessä on keskusteltu paljon dieselmoottoreiden pakokaasujen sisältämistä haitallisista typen oksideista ja niiden mittaamisesta.

Dieselauton omistajan kannalta enemmän vaikutuksia on kuitenkin toisella, määräaikaiskatsastuksen yhteydessä vaaditulla mittauksella. Joko korjaamolla tai katsastusasemalla dieselautosta on yhä mitattava niin sanottu k-arvo. Testi on peräisin ajalta, jolloin hiukkassuodattimet olivat harvinaisia ja umpimustaa savua puskevat dieselit olivat yleinen näky katukuvassa.

Aalto-yliopiston energiatekniikan professori Martti Larmi, miksi dieselautojen savutus yhä mitataan tai siitä vaaditaan todistus katsastuksessa?

– Jotta olisi edes jokin kontrolli hiukkaspäästöille.

Mihin savutusmittaus teknisesti perustuu?

– Dieselmoottoria pitää voida kuormittaa, jotta mahdollinen savutusongelma tulisi esiin. Tyhjäkäynnillä ja alhaisilla kuormilla moottori toimii suurella ilmaylimäärällä. Korkealla kuormituksella ilmaylimäärä on pienempi ja herkemmin tulee savua, eli nokea eli hiukkasia. Noen ja savutuksen määrä riippuu myös polttoainesuuttimien ja ruiskutuslaitteiden kunnosta.

Kestääkö dieselmoottori mittauksessa tarvittavan kaasun pohjaan polkaisun?

– Hyväkuntoisen moottorin pitäisi kestää.

Kuinka luotettava savutusmittaus on?

– Ei minusta ole luotettava.

Onko savutusmittaus nykyisin järkevä tapa valvoa henkilöautojen dieselmoottorien päästöjä?

– Ei oikein tunnu järkevältä.

Entä onko savutusmittaus perusteltu raskaalle kalustolle?

– Ei.

Kuinka altis savutusmittaus on huijauksille?

– Tavallinen kuluttaja ei voi huijata.

Onko esimerkiksi dieselin syöttöpumpun ruuvaaminen pienemmälle tai ilmansuodattimen poistaminen mittauksen ajaksi huijaamista?

– On kyllä ”huijaamista”.

Voitaisiinko moottorin kunto todeta myös jollain muulla tavalla, miten?

– Paras tapa olisi tehdä mittaukset ajamalla alustadynamometrin päällä, jolloin moottoria voidaan kuormittaa. Oletettavimmin tätä ei kustannussyistä ole otettu käytännöksi. Kuormitus olisi tässä päästöjen kannalta se oleellinen juttu – eivät korkeat pyörimisnopeudet.

Autoissa on nykyisin omat OBD-järjestelmänsä, jotka kertovat ajonaikaisista päästöistä. Tarvitaanko ylipäänsä savutusmittausta myös osana katsastusta tehtävän OBD-testin lisäksi?

– Hyvä kysymys!