Hyppää sisältöön

Sankarilla usein auto tavaramerkkinä: "Ei enää miesten juttu"

James Bondin Aston Martin, Miami Vicen Ferrari, Columbon pösö, kaikki kuvastavat jollain tapaa kuljettajiaan. Erityisesti miehillä on perinteisesti ollut auto tavaramerkkinään televisiossa, kirjoissa ja elokuvissa. Nyt myös naispuoliset sankarit ovat päässeet samaan kategoriaan. Mediatutkijan mukaan heitäkin määritellään nykyään auton kautta.

Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Paljon puhutaan audimiehistä, bemarimiehistä ja mersumiehistä. Elokuvissa miehillä on usein toinen toistaan upeampia autoja. Ne nostavat heidän statustaan. Autot ovat olleet perinteisesti juuri miesten tavaramerkkejä.

– Tietyt autot liittyvät tietynlaisiin henkilöihin ja erityisesti miesten kohdalla ne ovat symboloineet varallisuustasoa. Mutta kyllä ne luonnettakin kuvaavat. Joku arvostaa nopeutta, joku turvallisuutta ja joku ekologisuutta, mediatutkija Veijo Hietala kertoo.

Ei pelkästään egon jatketta

Useimmiten sankarien käyttämät autot ovat televisiossa ja elokuvissa uusia ja upeita, jopa edistyksellisiä. Joskus rooliin voi sopia epämääräisempikin kulkuneuvo.

– Columbon ajopeli oli ehkä ääriesimerkki ränsistyneistä autoista. Laitapuolenkulkijan näköisen vaatimattoman miehen persoona heijastui sen kautta, Veijo Hietala toteaa.

Auto voi määritellä myös naista

Miehet ja autot kuuluvat edelleen yhteen, mutta nyt myös naiset ovat saaneet osansa moottorihurmasta. Esimerkiksi Silta-sarjan Saga Nóren ajaa Porschella.

– Tämä kertoo uudesta tasa-arvosta. Naispuoliset sankarit ovat päässeet samaan kategoriaan miesten kanssa. Heitäkin aletaan määrittää auton kautta, Veijo Hietala kertoo.