Yökerhojen tuska taittumassa? – "Selvässä nousussa ollaan"

Useita yökerhoja Helsingin keskustassa pyörittävän Night People Groupin mukaan tämä syksy on ollut viime vuotta pirteämpi. Yhtiön toimitusjohtajan mukaan uusiin tuotteisiin on panostettu – viime viikonloppuna järjestettiin ensimmäistä kertaa Tinder-bileet.

Kotimaa
Diskopallo ja valonheittimiä ravintolan katossa
Sakari Partanen / Yle

Helsingissä monessa keskustan yökerhossa on ollut tänä syksynä vilkkaampaa kuin viime vuonna. Alan yrittäjät toivovat, että käänne parempaan olisi tulossa.

Yökerhot ovat olleet vaikeuksissa jo pitkään. Taantuma ja Virosta tuotava halpa alkoholi ovat vähentäneet merkittävästi alkoholin kulutusta yökerhoissa 2000-luvulla.

– Ihmiset ottavat kotona pohjia enemmän ja tulevat entistä myöhempään yökerhoihin, selittää Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestön Maran toimitusjohtaja Timo Lappi.

Hänen mukaansa myös ihmisten tottumukset ovat muuttuneet: ennen koko viikko oli hyvää aikaa yökerhoille, nyt yökerhotoiminta keskittyy pitkälti perjantaihin ja lauantaihin.

Viikonloppuisin täyttä, viikolla väljää

LeBonkia, Storyvilleä ja Rymy-Eetua pyörittävän Happy Hour Restaurantsin toimitusjohtajan Tarja Palomäen mukaan Helsingin yöelämässä tapahtui selvä käänne vuonna 2008 alkaneen taantuman myötä. Siitä lähtien yökerhot ovat olleet tiukoilla.

Palomäki ei vielä näe edessä käännettä parempaan – vaikka sellaista toivookin. Asiakkaita riittää viikonloppuisin, mutta arki-illat ovat edelleen hiljaisia.

– Viikonloppuisin on täyttä, mutta viikolla on tosi väljää. Miten sen nyt sitten ottaa. Kyllä me tarvittaisiin asiakkaita viikollekin, hän huokaa.

Monen hiljaisen vuoden jälkeen selvää nousua

Useita yökerhoja Helsingissä pyörittävän Night People Groupin toimitusjohtaja Antti Raunio on sen sijaan toiveikas tulevaisuuden suhteen. Hänen mukaansa tämä syksy on ollut viime vuotta pirteämpi ja myynti on kasvanut.

Kaikki maalaavat kauheita peikkoja, että Facebook ja Tinder vievät asiakkaat, ja ihmiset eivät tarvitse enää yökerhoja. Mä näen sen ihan täytenä bullshittinä.

Antti Raunio

– Se on siitä merkittävä, että monen hiljaisen vuoden jälkeen ollaan selvässä noususuunnassa, Raunio sanoo.

Night People Group osti joitain vuosia sitten yökerhoistaan tunnetun Seppo "Sedu" Koskisen SK Entertainment-yritykseltä useita ravintoloita. Night People Groupin yökerhokaartiin kuuluvat nykyään muun muassa Kaivohuone, Baarikärpänen, Apollo, Tiikeri ja Capital.

Raunion mukaan Night People Groupissa on tehty paljon töitä nousun eteen. Uusiin tuotteisiin, muun muassa drinkkeihin, on panostettu. Viime viikonloppuna Capitalissa järjestettiin Raunion mukaan Suomen ensimmäiset viralliset Tinder-bileet.

– Kaikki maalaavat kauheita peikkoja, että Facebook ja Tinder vievät asiakkaat, ja ihmiset eivät tarvitse enää yökerhoja. Mä näen sen ihan täytenä bullshittinä...Ne ovat aivan loistavia yökerhojen apuvälineitä ja ne kannattaa huomioida liiketoiminnassa, Raunio sanoo.

Kilpailun kiristyminen pakottaa uudistumaan

Helsingissä toimivan rockklubi Tavastian toimitusjohtaja Juhani Merimaa arvelee, että Helsingin keskustassa taantuma ei ole tuntunut yhtä paljon kuin muualla Suomessa.

Merimaan mukaan elävään musiikkiin keskittyvä Tavastia on onnistunut välttämän viime vuosien pahimmat taloudelliset notkahdukset. Tämä syksy on Tavastiallakin ollut viime vuotta vilkkaampi.

Jos kaikki yökerhot on vähän samanlaisia, niin kaikilla ei ole tilaa menestyä.

Juhani Merimaa

– Jonkin verran kasvua on. Ei mitään räjähdysmäistä, mutta kuitenkin pientä kasvua viime vuodesta, Merimaa sanoo.

Merimaan mielestä yökerhojen ja klubien on profiloiduttava selvitäkseen kilpailussa.

– Jos kaikki yökerhot on vähän samanlaisia, niin kaikilla ei ole tilaa menestyä.

Hän huomauttaa, että kilpailun kiristyminen pakottaa innovaatioihin ja uudistumiseen.

– Siitä yleensä nousu lähtee liikkeelle, että tulee uusia kiinnostavia asioita, jotka aktivoivat ihmisiä.