Ruotsalainen raha toi lemmikkiyrittäjille miljoonatulot – "Aina hetkittäin huimaa"

Kahden savolaisen lemmikkialan miehen vaurastuminen samana vuotena näyttää yhteensattumalta. Heidän historiastaan paljastuu kuitenkin yhtymäkohtia. Taustalla on kova työ menestymisen eteen ankarasti kilpaillulla alalla.

Kotimaa
Myyjä sovittaa koiralle valjaita.
Pertti Huotari / Yle

– Se on ihan sattumaa, tokaisee Mustin ja Mirrin toimitusjohtaja Mika Sutinen silmiinpistävästä seikasta kovatuloisimpien listalla.

Kuopiolainen Sutinen on 5,7 miljoonan euron tuloillaan ykköspaikalla Pohjois-Savon suurituloisimpien listalla vuodelta 2014. Hänen jälkeensä tulee Teuvo Martikainen, Eläinruokatehdas Lemmikin toimitusjohtaja. Lemmikistä on miehitetty myös listan sijat neljä ja 13.

Musti ja Mirri myi viime vuonna osakekantansa ruotsalaiselle EQT Mid Marketille. Lemmikki puolestaan siirtyi toiselle ruotsalaiselle pääomasijoittajalle, Serendipity Innovationsille. Yrityskaupat rikastuttivat molempien suomalaisyritysten osakkaita.

Kotimaan markkinat ovat hyvin hallussa, mutta koettiin, että vientiin ei riitä kunnolla hauiksia.

Teuvo Martikainen

Yrityskauppojen vuoksi kaikki näyttää sattumalta – mutta ei ole sattumaa, että joukko kuopiolaisia lemmikkiyrittäjiä on päässyt rahoille. Lemmikin lisäksi kaupungissa on kaksi alan yritystä: Best-in sekä Best Friend Group. Näistä jälkimmäinen oli Mika Sutisen johdossa ennen hänen siirtymistään Mustille ja Mirrille vuonna 2010.

Koiranruokapuolella yksi iso tekijä taustalla on nyt jo lakkautettu Atrian lihanleikkaamo, josta lemmikkiruokateollisuus hyötyi. Eläinruokatehdas Lemmikin Teuvo Martikaisen tausta on juuri Atriassa, josta hän sittemmin siirtyi Mustin Murkinan kautta omaan yritykseensä.

"Kylläpä karvat kiiltää"

Lemmikkiyrittäjät saattavat toisinaan kehaista, että heidän alaansa taantuma ei pure. Teuvo Martikaisen mukaan omistaja saattaa ostaa koiralle kolmenkympin herkkuja ja itse syödä ryynimakkaraa.

Mustin ja Mirrin kasvutahti vahvistaa kuvaa: liikevaihdoltaan 24 miljoonan yritys on noussut viidessä vuodessa yli 200 miljoonan yritykseksi.

– Se on henkilökohtaisesti asia, joka aina hetkittäin huimaa, toimitusjohtaja Sutinen tunnustaa.

Hän kuitenkin huomauttaa, että kokonaiskuvassa lemmikkibisnes ei ole raha-automaatti: viime vuosikymmenten kasvutahti on ollut toimialalla sitkeästi 1–4 prosentin luokkaa.

Mustin ja Mirrin railakas kasvu on johtunut Sutisen mielestä "täysin ainutlaatuisesta porukasta" yrityksen ytimessä, sekä toisaalta muusta toimialasta poikkeavista strategisista valinnoista. Ketju ei myy eläviä eläimiä ja teettää tuotteensa suorahankintana sen sijaan, että ostaisi niitä tukkukauppiailta. Asiakaskunnassa on keskitytty koiran- ja kissanomistajiin.

Se kertoo siitä, että asiakkaan suuntaan on tehty jotain oikein.

Mika Sutinen

– Me ollaan pystytty kasvattamaan Suomen markkinaosuutta neljässä vuodessa kymmenestä prosentista hyvän matkaa yli 20 prosentin. Se kertoo siitä, että asiakkaan suuntaan on tehty jotain oikein, Sutinen sanoo.

Myös Eläinruokatehdas Lemmikki on kasvussa. Teuvo Martikainen on parhaillaan Italiassa tutustumassa laajennusta varten hankittaviin pakkauslinjoihin. Hänen mukaansa alan kasvun mahdollisuudet ovat "armottomassa työnteossa", tuotekehityksessä ja lemmikkikulttuurin laajemmassa muuttumisessa.

– Vielä 20 vuotta sitten joku koiranomistaja kehui, että kun syöttää ajokoiralle supirehua niin kylläpä karvat kiiltää. Tänä päivänä ei uskalleta.

Ruotsalainen raha avasi tien kasvuun

Sekä Musti ja Mirri että Eläinruokatehdas Lemmikki löysivät tiensä viime vuonna ruotsalaisten pääomasijoittajien ostoslistoille. Lemmikille ostotarjous Serendipity Innovationsilta tuli yllätyksenä. Kuulostaa enemmän kuin hyvältä, osakkaat totesivat nopeasti.

– Kotimaan markkinat ovat hyvin hallussa, mutta koettiin, että vientiin ei riitä kunnolla hauiksia, toimitusjohtaja Teuvo Martikainen miettii.

Yrityskaupan jälkeen markkinointikanava Ruotsiin on saatu auki. Martikainen lupaa, että viimeistään ensi vuoden aikana Pohjoismaissa rupeaa tapahtumaan. Siihen tähtää myös tänä vuonna tehtävä investointi, jolla lisätään kapasiteettia vientiä varten.

Mustissa ja Mirrissä kasvutahti on jatkunut jo useamman vuoden. Viime vuonna toimitusjohtaja Mika Sutista rikastuttanut yrityskauppa on edesauttanut sitä, että ketju hankki omistukseensa Ruotsista kaksi muuta lemmikkitarvikeketjua.

Tähän liittyen Sutinen tuo esille kiinnostavan faktan: nyt Musti ja Mirri on hänen tietojensa perusteella ainoa suomalainen vähittäiskaupan toimija, jolla on ulkomailla enemmän toimipisteitä kuin Suomessa. Ruotsissa myymälöitä on nyt yli 120 ja Suomessa hiukan alle 110.

– Sitkeästi ollaan nyt hakemassa jalansijaa Norjasta. Siellä on meidän mentävä aukko markkinoissa ja tämäntyyppiselle konseptille iso tilaus.