Koe uusi yle.fi

Trafi: Autoa ei tarvitsisi katsastaa, jos huollot on tehty

Huolto-ohjelmaa noudattava ajoneuvo voitaisiin vapauttaa kokonaan katsastuksesta, uskoo katsastustoiminnan uudistamista parhaillaan pohtiva Liikenteen turvallisuusvirasto. Trafin mukaan katsastus on turha, jos se on vain huollon laadunvarmistustoimenpide.

Kotimaa
Autoa katsastetaan katsastusasemalla Espoossa.
Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Suomen katsastustoiminnasta vastaavan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää mukaan se, että auton tiedetään olevan kunnossa katsastuspäivänä, ei takaa eikä lisää turvallisuutta. Trafissa selvitetäänkin nyt, tarvitaanko katsastusta enää.

– Jos auton huollot tehdään hyväksytyn huolto-ohjelman mukaisesti, silloin ikään kuin katsastus kuittaantuisi automaattisesti ja vältyttäisiin erillisiltä katsastuskäynneiltä. Ne autot, jotka ovat huolto-ohjelman piirissä, ovat aina vaadittavassa kunnossa, Sillanpää sanoo.

Jos auton huollot tehdään hyväksytyn huolto-ohjelman mukaisesti, silloin ikään kuin katsastus kuittaantuisi automaattisesti ja vältyttäisiin erillisiltä katsastuskäynneiltä.

Marko Sillanpää, tieliikennejohtaja, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

Koska ajoneuvojen omistajia ei voida pakottaa huollattamaan autojaan, on Trafin mietittävä ainakin jonkinlaisen katsastusvalmiuden ylläpitämistä. Jos autoilijaa ei saada huoltoon, saadaan sitten katsastukseen.

– Tässähän ei haeta, että autoja on pakko huollattaa. Tämä on keskustelunavaus, että millainen järjestelmä vanhemmissa autoissa olisi. Tavoite on, että autot olisivat vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin nyt, Sillanpää toteaa.

Jos ei kokonaan niin harvemmin

Siltä varalta, että ehdotus huollettujen autojen vapauttamisesta ei saa poliittista kannatusta, on Trafi miettinyt myös kompromissivaihtoehdon. Siinä mallissa ensimmäinen katsastuskerta muuttuisi nykyisestä kolmesta neljään vuoteen ja seuraavat katsastukset olisivat kahden vuoden välein.

– Nykyistä tiheää katsastusväliä voi perustella ainoastaan turvallisuudella. Meidän tehtävä on nyt arvioida ja miettiä, että onko siinä sellaisia turvallisuusvaikutuksia, että siitä on perusteltua pitää kiinni. Katsastus aiheuttaa autoilijoille kuitenkin kustannuksia ja työtä, Sillanpää toteaa.

Suomessa katsastuslainsäädäntö on tällä hetkellä EU-direktiivin vaatimuksia tiukempi. Jos katsastuskertoja vain harvennettaisiin, riittää päätökseen eduskunnan tahto. Katsastuksesta kokonaan vapauttaminen eli katsastuksen sisältöön puuttuminen vaatisi myös EU:n kantaa.

– Mutta myös katsastuksen sisällön osalta ollaan menossa vapaampaan suuntaan, Sillanpää tietää.

Huoltokäynnistä merkintä Trafin rekisteriin

Katsastuksella on edelleen huono kaiku, vaikka katsastustoimintaa on vapautettu jo vuosia ja meno konttorilla on nykyään suorastaan rentoa.

– Kun olen seurannut katsastusta sen vapauttamisesta lähtien, niin ihmiset menevät edelleen katsastamaan auton sinne, missä sen saa helpoiten läpi. Kyllä uskon ihmisten haluavan, että auto on kunnossa, tulee se sitten huollosta tai katsastuksesta.

Ja nykyautoissa näiden huoltokäyntien merkitys korostuu, kun autojen turvallisuuden kannalta merkittäviä ohjelmistopäivityksiä ei enää kotipihalla tehdä. Trafin katsastusvapaassa mallissa huoltoliikkeellä on vastuu merkitä huolto-ohjelman mukainen huolto Trafin rekisteriin. Tämä rekisteri on sitten tien päällä poliisin käytössä.

Ja vielä rekat ja moottoripyörät

Huolto-ohjelmaa noudattamalla myös ammattiliikenne vapautuisi Trafin pohtimassa mallissa katsastuksilta. Valtaisia kilometrimääriä ajavat ajoneuvot käyvät muutenkin huollossa säännöllisesti. Sillä puolella suuria ongelmia ei olisi odotettavissa.

Ja koska muut ajoneuvot vapautuvat Trafin Sillanpään esittelemässä ehdotuksessa katsastuksista, ei myöskään moottoripyöriin ole katsastuspakkoa tulossa.

– EU:n tasolta on tulossa kyllä uusia vaatimuksia, mutta katsastus ei ole pakollinen. Suomi voi miettiä, että katsastusvelvollisuutta ei tarvita.

Trafissa odotetaan nyt innokkaasti, mitä reaktioita ehdotus määräaikaiskatsastuksen korvaamisesta huolto-ohjelman noudattamisella herättää. Yksityiskohdat ovat vielä auki, joten tieliikennejohtaja Marko Sillanpää haastaa koko tieliikennealan uudistusta pohtimaan.

– Tämä on meidän näkemys, miltä tulevaisuus voisi näyttää.