Autopurkamon piha täyttyy 90-luvun ajopeleistä – nykyauto joutuu romuksi entistä herkemmin

Uudehko auto päätyy autopurkamoon yleensä onnettomuuden jälkeen. Romutuspalkkio on tuonut 10-15-vuotiaat autot autopurkamoon isommassa mittakaavassa.

ilmiöt
Auton romuja purkamon pihalla
Juha Kokkala / Yle

Eri elämänvaiheissa olevia autonraatoja on hyvin aidatulla alueella vierekkäin, päällekkäin, pinossa. Kangasalalaisen autopurkamon piha on niin eksoottinen paikka, että sinne voisi myydä pääsylippuja.

– Kiehtova ajatus, naurahtaa purkamovastaava Jari Ahonen.

35 vuotta purkamoalalla ollut mies tuntee pihan kaluston kuin omat taskunsa. Itseoppinut purkamoalan ammattilainen on rassannut autoja pikkupojasta asti.

Jari Ahonen
Jari Ahosella on yli 30-vuoden kokemus purkamoalasta.Juha Kokkala / Yle

– Mutta vieläkin oppii jotain uutta joka päivä, hän sanoo.

Autopurkamon piha täyttyy enimmäkseen 90-luvun autoista. Joukossa on muutaman 70-lukulainen, mutta sitä vanhemmat ovat harvassa.

– Joku ladon takana kauan ollut metsäauto haetaan silloin tällöin asiakkaan pyynnöstä, Ahonen kertoo.

– Kentällä on tällä hetkellä kyllä 50- ja 60-luvun autoja. Ja ne ovat harrastajia varten täällä loppuun asti.

Autopurkamon uusin auto päätyi pihamaalle vain 8-vuotiaana ulosajon jälkeen.

Romuauton ratti
Varaosia löytyy joka lähtöön.Juha Kokkala / Yle

– Uusimmat ovat yleensä onnettomuusautoja. Mutta nyt romutusrahakampanjan takia tulee 10–15-vuotiaita ajoneuvoja, Ahonen kertoo.

Ajokuntoinen auto päätyy purkamolle nykyään entistä herkemmin: kun korjaaminen tulee liian kalliiksi tai kun korjaajaa ei tahdo löytyä. Jari Ahosen mukaan esimerkiksi hitsaria, joka haluaa tehdä ruostevauriohitsauksia, on erittäin vaikeaa löytää.

Purkamolla näkee myös sen, että suhtautuminen autoon on muuttunut.

– Autoa katsotaan tänään erilailla kuin ennen. Se ei ole enää perheenjäsen vaan työkalu, Ahonen sanoo.

Autonromuja autopurkamon pihalla
Autopurkamon pihalle voisi myydä vaikka pääsylippuja. Juha Kokkala / Yle

Vaikka romuttamolta löytyisi varaosia joka lähtöön, Ahosen mukaan purkamoalalla ei mene niin hyvin kuin kuvittelisi lama-aikana menevän.

– Ennen oli kulta-aika, kun kaikesta oli pula. Ihmiset myös korjasivat autojaan itse enemmän. Nyt siitä on tullut haastavampaa tietokoneiden ja ohjausboksien takia, Jari Ahonen sanoo.

– Mutta tee se itse -miehet kyllä löytävät vielä tänne. Ja valitsevat osat, purkavat ja korjaavatkin tietysti itse.