Opo on hommansa hoitanut, kun kouluahdistus lievenee ja opiskelupaikka aukeaa

Opinto-ohjaajan pesti on moninaista taiteilua: pitäisi olla kannustaja, opastaja, tuki, mutta myös hyvä kuuntelija. Yläkoulussa ja lukiossa opon tehtävät ovat hieman erilaiset, mutta yksi yhdistää: onnistumisen tunne tulee samasta asiasta. Kun oppilas löytää opiskelupaikan tai opinnot rullataan jatkumaan kovista paineista huolimatta, kokee opo tyydytystä.

Kotimaa
Opo ja oppilaat juttelemassa.
Simo Pitkänen / Yle

Opinto-ohjaajan työmaa on mielenkiintoinen, siinä mennään opiskelija edellä. Kalajoen lukion opinto-ohjaajan Timo Ylikosken mukaan suurin osa lukiolaisista ei tiedä, minne tie vie koulun jälkeen.

– Ja vaikka tietäisikin, niin suunnitelmat menevät kerran jos toisenkin uusiksi. Monessa käänteessä pitää kannustaa, että nuoren luotto omaan valintaan säilyy, tiivistää Timo Ylikoski.

Opotunneilla kerrataan, mitä lukiossa ja tulevaisuudessakin on edessä. Kahdenkeskiset keskustelut vievät hieman syvemmälle.

– Niissä avataan henkilökohtaisia haaveita, suunnitelmia, vahvuuksia ja heikkouksia. Ja niiden pohjalle tulevaisuuden valintoja voidaan rakentaa. Itse koen onnistumista, kun koulupaineisiin löydetään ratkaisu tai opiskelupaikka aukeaa, kertaa Ylikoski.

Yläkoulun ensimmäisillä luokilla opo juttelee paljon kouluarjen asioista, esimerkiksi kiusaamisesta ja valinnaisaineista.

– 9. luokalla keskitytään enemmän koulutukseen ja ammatteihin, kertoo Kokkolan Kiviniityn koulun oppilaanohjaaja Tiina Slotte.

Monelle 9 -luokkalaiselle ajatus omasta suunnasta kirkastuu jossain vaiheessa.

– Kiitettävästi myös vanhemmat ottavat yhteyttä. Yläkoululainen pähkii tällaisia päätöksiä onneksi kotiväen kanssa, kiittelee Slotte.

Opon tehtävä on tukea ja auttaa opiskelijaa löytämään itselle sopivat valinnat. Lukioissa on tällä hetkellä yksi pakollinen oppilaanohjauksen kurssi.

– Siihen kuuluu teoriaa, vierailuja, tutustumisia sekä ryhmä- ja henkilökohtaistakin ohjausta, kertoo Ylikoski.

Nykyinen opetussuunnitelma sisältää myös yhden syventävän kurssin. Siinä keskitytään jatko-opintoihin. Ensi syksystä lähtien lukiolaisilla onkin kaksi pakollista opo-kurssia.

Oma suuntaa mietitään läpi lukion

Lukiossa ohjaajan tehtävä on myös perehdyttää oppilas kurssimuotoiseen lukioon.

– Opiskelija joutuu tekemään paljon kurssivalintoja mieltymystensä ja jatkosuunnitelmien pohjaksi, jotta opinnot saadaan onnistumaan, valaisee Kalajoen lukion opinto-ohjaaja Ylikoski.

Toinen pääasia on jatko-opintoihin tutustuminen.

Tämä on pitkä prosessi. Ei uraa päätetä kirjotusten kynnyksellä, vaan pyöritellään läpi koko lukion.

Opinto-ohjaaja Timo Ylikoski, Kalajoen lukio

Kalajoella jokainen opiskelija käy opon juttusilla joka vuosi. Oma elämän jatkosuunnitelma ei ole kenellekään läpihuutojuttu.

– Tämä on pitkä prosessi. Ei siitä päätetä kirjotusten kynnyksellä, vaan pyöritellään läpi koko lukion. Opiskelija päivittää ensimmäisestä vuodesta lähtien jatko-opintosuunnitelmaa, jonka pohjalta jatkoa mietitään, kertoo Ylikoski.

Läheskään kaikki eivät jatka opintoja heti lukion jälkeen. Tulee armeija tai muunlainen välivuosi. Myös avoin yliopisto tarjoaa opintoja, joissa voi tutustua eri aloihin.

– Työelämä on sellaista, että epävarmuuteen ja jatkuvaan muutokseen pitää tottua. Vaikka lukioaikana päätää opiskella jotain, niin 10 vuoden päästä voi olla ihan muulla uralla, sanoo kokemuksesta opinto-ohjaaja Ylikoski.