Romutuspalkkiorahat loppuvat lähiaikoina – toimittajan auton viimeinen matka päätyi uutisvideoon

Romutuspalkkio vauhdittaa tehokkaasti Suomen autokannan uudistumista. Romutuspalkkioon varatut rahat näyttävät loppuvan reilusti ennen vuodenvaihdetta, johon saakka palkkiojärjestelmän on määrä jatkua. Vaikka uuden auton ostaja hyötyy romutuspalkkiosta, valtio kuittaa palkkion takaisin moninkertaisesti autoveron tuottona.

Kotimaa
Vanha henkilöauto
Toimittaja Timo Leponiemi vei täysin palvelleen, yli 610 000 kilometriä ajetun autonsa romutettavaksi. Samalla syntyi uutisvideo.

Valtio varasi alunperin romutuspalkkioon (siirryt toiseen palveluun) kolme miljoonaa euroa, mutta palkkion saaman suuren suosion vuoksi siihen myönnettiin viisi miljoonaa euroa lisää. Yhteensä valtion rahat riittävät maksamaan romutuspalkkion 8 000 autolle.

Lokakuun loppuun mennessä romutuspalkkiota on haettu 6 700 autosta.

– Lisärahoituskin näyttää loppuvan jo lähiaikoina, reilusti ennen vuoden vaihdetta, toteaa Trafin tietojohtaja Juha Kenraali.

Kokonaisuudessaan romutuspalkkio on 1 500 euroa, josta valtio maksaa 1 000 euroa ja autoliikkeet 500 euroa.

– Romutuspalkkio on kohdistunut selkeästi pienten autojen hankintaan. Romutuspalkkiolla hankitun uuden auton hiilidioksidipäästö on keskimäärin 108 grammaa kilometrillä, kun kaikkien syyskuun loppuun mennessä ensirekisteröityjen autojen hiilidioksidipäästöjen keskiarvo on 125 grammaa.

– Kokeilun suurin hyötyjä on ympäristö, mutta autokannan uusiutuminen parantaa myös liikenneturvallisuutta, korostaa Kenraali.

Valtio vetää lopulta pidemmän korren

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa pitääkin romutuspalkkiokampanjaa erittäin hyvänä kokeiluna.

– Myös verottaja on tyytyväinen, sillä jokaista valtion maksamaa 1000 euron suuruista romutuspalkkion osuutta kohden valtio nettoaa autoveron tuottona 2600-2700 euroa.

– Kampanjan yksi tavoite on ollut saada jopa metsien suojissa olleita vanhoja autoja romutettavaksi ja tämä tavoite on toteutunut hyvin. Samalla uusien, vähäpäästöisten autojen hankinta etenee hyvin jopa etuajassa, kiittelee Rissa.

Pieneksi kielteiseksi puoleksi Rissa näkee kampanjan vaikutuksen Suomen vaihtotaseeseen, sillä romutuspalkkiolla hankittavat autot ovat kuitenkin tuontitavaraa.

Romuvarastot täyttyvät vauhdilla

Romutuspalkkiokampanja on näkynyt selvästi myös Kiertokapulan vastaanottopisteessä Hämeenlinnan Karanojalla. Kun aiemmin sinne tuotiin viitisentoista autoa vuodessa, kertyy niitä nyt viikossa saman verran.

Hämeen Tehoauton toimitusjohtaja Jukka Aalto on huomannut, että usein uuden hankintaan on tultu kahden auton kanssa. Vaihtoauton lisäksi mukana on ollut romutustodistus toisesta autosta.

– Puolet on ollut juuri tällaisia tapauksia, että on jopa hankittu vartavasten joku romuauto palkkiota varten. Mutta ovathan nekin sitten pois nurkista.

– Järkevämpää voisi olla se, että romutettavaksi tuotava auto olisi pitänyt olla palkkion saamiseksi omistajallaan vähintään puoli vuotta, eikä palkkiota varten hankittu, pohtii Aalto.

Autokauppiasta tällainen keinottelu ei silti harmita.

– Ainahan autokauppiaan täytyy olla tyytyväinen, kun kauppoja saadaan syntymään. Ei tätä romutuspalkkiota sovi lainkaan väheksyä. Toivottavasti tämä palkkiojärjestelmä saa jatkoa.