1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kun kelit ja vaatekauppa eivät kohtaa, fitnesstuotteet pelastavat myynnin

Fitnessin ja kuntoilun ympärillä pyörivät tuotteet ja asut ovat vahvasti nousseet tasaamaan kaupan alan sesonkivaihteluja. Kun toppatakit jäävät lämpimän kelin vuoksi odottamaan ostajaansa, käy kauppa urheilupuolella.

Kotimaan uutiset
Tavaratalojohtaja Kaisla Sirviö.
Tavaratalojohtaja Kaisla Sirviö tutkailee toppatakkirivistöä.Yle / Tarja Laitinen

Tavaratalossa on jo totuttu siihen, etteivät kalenterikuukausi ja siihen liittyvät sesonkituotteet kohtaa enää toisiaan. Vaikka talvitakit ja joulukoristeet jäävät lähes kesäisen lämpimänä marraskuun päivänä hyllyyn, ovat ostajat siirtyneet toisille osastoille.

– Terveys, hyvinvointi ja fitness-ilmiö ovat nousseet nyt aivan eri tavalla esille viimeisen vuoden aikana. Kuntoilun kauppa on tullut nyt ympärivuotiseen tekemiseen vahvemmin mukaan, sanoo joensuulaisen K-Citymarket Pilkon tavaratalojohtaja Kaisla Sirviö.

Terveys, hyvinvointi ja fitness-ilmiö ovat nousseet nyt aivan eri tavalla esille viimeisen vuoden aikana.

Kaisla Sirviö

Kuntoiluun yhdistetyt tuotteet houkuttelevat niitäkin, jotka eivät ole himoliikkujia. Etenkin kerrospukeutumisen ideaan perustuvat softshell-asut käyvät epävakaissa sääoloissa kaupaksi.

Kauppa on myös oppinut taiteilemaan vaihtuvien sääolojen ja kausituotteiden kanssa. Toppatakkeja ei osteta monen vuoden tarpeisiin, ja sukset pysyvät visusti varastossa ennen kuin lumi tulee esiin.

Ainoastaan joulutavarat ja lasten pulkat ja kelkat ovat varmoja merkkejä vuoden kiertokulusta. Ne ilmestyvät myyntiin oli plussa-asteita marraskuun mittarissa vaikka kuinka paljon.

Lue seuraavaksi