Aito turska ja muut eurooppalaiset huijaukset

Euroopan maat säätävät ja sopivat, mutta sovitun noudattamisen kanssa on niin ja näin, EU-kirjeenvaihtaja Maria Stenroos kirjoittaa.

Ulkomaat
Bonjour! Maria Stenroos
Yle

Luulitko syöneesi Brysselissä merianturaa? Tuskin söit.

Brysselin ja EU-komission ravintolakalojen dna on nimittäin nyt tutkittu. Lautasten sisältöä selvitti valtamerten ja kalojen hyvinvointia vahtiva järjestö Oceana. Joka kolmas kalaa lounaaksi valinneista söi muuta kuin uskoi syövänsä.

Arvokas turska oli vaihdettu pangasiukseen, sinievätonnikala halvempaan keltaeväiseen ja meriantura johonkin edullisempaan lituskaiseen kalaan.

EU-komissio kertoi suhtautuvan asiaan vakavasti, koska kyse on siitä mitä komissiossa työskentelevät panevat suuhunsa. Komissio ei kuitenkaan voi kuin luottaa kalalajien aitoutta vahtivaan belgialaiseen viranomaiseen – jonka haavista kampela menee läpi merianturana.

Esimerkki on hassu, vähämerkityksinen mutta paljastava: Edes Euroopan unionin sydämessä ei pystytä vahtimaan pari kerrosta alempana olevaa ravintolaa. Saati, että kokki tuntisi velvollisuudekseen tarjota sitä mitä lupaa. Belgian elintarvikeviranomaiset tuskin menettävät mainettaan. Ketään ei rangaista.

Vaikka eurooppalaisilla mailla on yhteiset standardit elintarvikkeiden alkuperän jäljittämisestä, muutama vuosi sitten lähes joka maassa naudanlihapaketeista löytyi hevosta.

Feikkikalan tai -lihan syöminen ei kuitenkaan useimmiten vie terveyttä tai henkeä.

Euroopan unioni ja sen jäsenmaat tuottavat uusia sääntöjä ja sopivat asioista. Sopimuspaperia riittää kuin vettä merivirrassa. Sovitun noudattamisen kanssa on vähän niin ja näin.

Astetta vakavampi skandaali tuntuu jo monen lompakossa ja hengitysilmassa. Saksalaistekniikalla valmistetut laatuautot Volkkarista Skodaan ja Audiin ovat vuosia puskeneet pakokaasuna muuta kuin testit kertovat. Järjestelmällinen huijaus vie uskottavuutta autoteollisuudelta ja itsesääntelyltä, jossa EU-maat ovat luottaneet yrityksiin. Audin arvo ei ole sama kuin ennen kuplan poksahtamista.

Saksalaisautojen päästöhuijausta paheksuttiin laajasti. Nopeasti paljastui, että EU-virkamiehille sen ei olisi pitänyt olla yllätys - huijauksesta oli varoitettu, mutta kukaan Brysselissä ei tarttunut vinkkiin.

Rappiolla on kuitenkin muukin kuin kala- ja autokauppiaiden moraali. Erilainen ääripää löytyy valtioiden huipulta:

Euroopan pääministerit ovat käyneet tänä syksynä Brysselissä lupaamassa apuaan Syyrialle, Afrikalle, Kreikan ja Italian rajaviranomaisille ja turkkilaisille.

Ei hyvän hyvyyttään, vaan jotta ihmiset eivät Balkanilla vaeltaisi kohti Eurooppaa.

EU-maiden lupaamista rajavartijoista ei ole ilmaantunut paikalle kuin puolet, turvapaikanhakijoita on lennätetty reilut sata aiotusta 160 000:sta, Afrikka-rahastossa on ropoja. Tästä ei kuitenkaan näytä tulevan jäsenmaille sen kummempia rangaistuksia; komissio paheksuu ja pakolaiskriisi jää ratkaisematta.

Unionin muodostavat jäsenmaat. Suomikin on mukana sopimassa.

Tulipa saarnattua niin että lounaskin jäi syömättä. Toivottavasti komission ravintolassa on vielä pari pyrstöpalaa jäljellä.