Tukholma satsasi tanssiin – kaikki voittivat, myös Suomi

Tukholmassa on enemmän mahdollisuuksia seurata nykytanssia kuin koskaan aiemmin. Suomalainen Kenneth Kvarnström johtaa kaupungin uusinta tanssinäyttämöä.

kulttuuri
Pekka Louhio Purple Nights -tanssiteoksessa.
Ima Iduozeen tanssiteos Purple Nights sai ensi-iltansa Tukholmassa lokakuun lopussa.

Nykytanssilla menee nyt Tukholmassa lujaa. Tanssiin erikoistuneiden talojen määrä nousi kaupungissa kolmeen, kun Tukholman Kulttuuritalo ja kaupunginteatteri yhdistettiin kesällä 2013. Syntyi uusi taidelaitos Kulturhuset-Stadsteatern, jossa nykytanssi nostettiin yhdeksi talon tehtävistä.

– Täällä on ollut Tanssin talo yli kaksikymmentä vuotta, ja yhtäkkiä muutkin haluavat esittää tanssia. Se on kiinnostavaa, Kenneth Kvarnström, Kulturhuset-Stadsteaternin tanssijohtaja toteaa.

Tanssin talon ja Kuninkaallisen baletin rinnalle perustettu uusi tanssinäyttämö esitti alussa pääasiassa Kvarnströmin teoksia, mutta tänä syksynä ovet avattiin myös ulkopuolisille koreografeille.

Kenneth Kvarnström.
Kenneth Kvarnström.Mårten Lampén / Yle

Ensimmäisenä suomalaisena taloon pääsi Ima Iduozee, jonka teokset This is the Title ja Purple Nights saivat ensi-iltansa lokakuun lopussa. Uudet tanssintekijät valittiin avoimella haulla, hakemuksia tuli yli seitsemänkymmentä.

– Ima oli hakijoista ehdoton ykkönen. Ajattelin, että tähän pitäisi satsata, Kvarnström kertoo.

Vielä suhteellisen tuntematon koreografi voi olla tanssitalolle aikamoinen riski, mutta Kvarnström kertoo, että Kulturhuset-Stadsteaternissa ei tarvitse aina ajatella vain kävijämääriä.

– Laatu on tärkeämpää ja se, että taiteilijalle annetaan mahdollisuus tehdä mitä hän haluaa.

Tukholmassa kaikki on paremmin

Ima Iduozee antaa ohjeita tanssijoilleen Kvarnströmin tanssinäyttämöllä ennen illan esitystä. Purple Nights on tehty yhteistyössä valo- ja lavastussuunnittelija Jani-Matti Salon kanssa. Suomesta Iduozee on tuonut mukanaan myös yhden teoksen tanssijoista, Pekka Louhion. Kaksi muuta, Matthew Branham ja Erik Nyberg, on annettu talon puolesta. Juurevalle ja herkkävireiselle Louhiolle suomalaiskoreografi on rakentanut teokseen suurimman roolin.

Iduozee tekee ensi kertaa töitä isossa taideinstituutiossa.

Ima Iduozee.
Ima Iduozee.Mårten Lampén / Yle

– Täällä on ihan eri resurssit ja huomattavasti enemmän näyttämöaikaa. Koreografin ja valosuunnittelijan dialogi toteutuu, kun on oikeasti aikaa näyttämöllä temmeltää ja kokeilla ja vielä vaihtaa kurssia, jos kokee, että haluaa muuttaa asioita.

Tukholmassa debytoiva koreografi kehuu myös kaupungin tanssitarjonnan moninaisuutta.

– Olen ollut tällä vain pari kuukautta, mutta paletti on paljon värikkäämpi. Tekijöitä on enemmän ja moneen lähtöön. Näyttäisi siltä, että valtio tukee näyttämötaiteita paljon isommalla volyymilla kuin Suomessa. Se näkyy freelancer-kentässä.

Kilpailua ei ole

Kvarnströmin tanssinäyttämö on otettu ilolla vastaan myös Tukholman Tanssin talossa. Yli 20-vuotiaassa nykytanssin vierailuteatterissa vakuutetaan, etteivät talot kilpaile keskenään.

– Sen jälkeen kun Kvarnström aloitti Kulturhuset-Stadsteaternissa, yleisöpohja on laajentunut. Yhä useampi ihminen voi nähdä nykytanssia. Se on tosi hieno juttu taidemuodolle, tuottaja Eva Broberg toteaa.

Eva Broberg.
Eva Broberg.Mårten Lampén / Yle

Kvarnströmillä on omassa talossaan missio. Hän haluaa löytää uusia tanssin tuottamisen tapoja, turvata vieraileville koreografeille mahdollisimman hyvät työolosuhteet ja pidentää teosten elinkaarta. Esimerkiksi Iduozeen teokset esitetään yhteensä kaksitoista kertaa syksyn aikana. Se on täysin poikkeuksellista nykytanssissa, jossa esitykset kuopataan jopa kahden kolmen illan jälkeen.

– Siksi meillä ei välttämättä ole aina täydet salit, Kvarnström toteaa.

Kun Kvarnström nimitettiin uuteen tehtävään pari vuotta sitten, hän uhosi, että Kulturhuset-Stadsteaternin tanssinäyttämön katsomo on täynnä viidesti viikossa. Nyt väite jo hieman naurattaa.

– Emme tule ikinä tekemään tanssia täällä viidesti viikossa. On muistettava, että kaupungissa on myös Kuninkaallinen baletti ja Tanssin talo.

Kvarnström on sahannut uransa aikana Suomen ja Ruotsin väliä. Molemmissa maissa kysytään, miksi hän aina lähtee pois.

– Jos asiat eivät toimi ja minun pitää perustella aina uudestaan sitä, miksi tanssiin pitäisi satsata, lähden sinne, jossa tarjotaan paremmat puitteet.

Kvarnström kertoo kyseenalaistavansa jo nyt nykyistä pestiään Tukholmassa.

– Ehkä tulen seuraavaksi Suomeen. Katsotaan. Tai lähden johonkin toiseen paikkaan.

Kenneth Kvarnström työskenteli Tukholman Tanssin talon johtajana vuosina 2003–07.