1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Katsastusala järkyttyi Trafin ehdotuksesta vapauttaa huolletut autot katsastuksista

Liikenteen turvallisuusvirasto teki pelinavauksen katsastuksen mullistamisesta Suomessa ja säikäytti katsastusyrittäjät. A-katsastuksen johtaja muistuttaa, että nykyinen EU-direktiiviä tiukempi katsastusjärjestelmä on hyvä, koska Suomessa on talvi.

Kotimaan uutiset
Katsastaja tutkii autoa.
Vesa Moilanen / Lehtikuva

Kun Trafin ehdotus, että huolto-ohjelmaa noudattava ajoneuvo voitaisiin vapauttaa kokonaan katsastuksesta, levisi tiistaiaamuna ympäri Suomea, koettiin Suomalaisten katsastusalan yrittäjien etujärjestössä YKL:ssä synkkä hetki. Toiminnanjohtaja Jyrki Rautaviita sanoi Ylelle olevansa ”järkyttynyt”.

Suomen suurimman autokatsastajan A-katsastuksen pääkonttorilla Helsingissä mietittiin tarkkaan, mitä näin villiin ehdotukseen pitäisi vastata. Tekninen johtaja Hannu Pellikka oli sitä mieltä, että Suomen nykyinen katsastusjärjestelmä on juuri oikea ja Trafin ”radikaaliin” ehdotuksen vastataan faktoilla.

– Meillä nähdään katsastuksissa joka päivä, että autoissa on vikoja. Neljäsosa autoista hylätään ensimmäisellä katsastuskerralla ja vikoja löydetään 115 vikaa jokaista sataa katsastusta kohti siitäkin huolimatta, että autoja huolletaan, Pellikka perustelee.

Pellikka muistuttaa, että Suomen talvi on pitkä ja autot joutuvat koville. Vanhojakin suomalaisten autot ovat. Pelkkä huoltovelvoite ei voi A-Katsastuksen mukaan mitenkään tulla kyseeseen.

– Näitä huoltoja laiminlyödään aika paljon. Selvitysten mukaan peräti 40 prosenttia autoista ei noudata huolto-ohjelmaa.

Ensin katsastus sitten korjaus

31 vuotta korjaamoyrittäjänä toiminut Jukka Uotila avasi ensimmäisenä Suomessa oman katsastusaseman autokorjaamonsa yhteyteen viime vuoden heinäkuussa, koska se tuli lainmuutoksella mahdolliseksi. Urjalalainen Uotila työllistää nyt pari katsastuskelpuutettua työntekijää autonhuoltajien lisäksi. Katsastusasiakkaita on riittänyt.

Trafin ehdotus sai autoinsinöörin hämmennyksen valtaan. Näin yllättävään vetoon oli vaikea keksiä vastauksia.

– Kyllähän huolto-ohjelman mukaisessa huollossa tarkastetaan hyvin pitkälle samat kohdat kuin katsastuksessakin. Mutta toinen asia on se, että antavatko asiakkaat välttämättä korjata kaikki epäkohdat, mitä sieltä löytyy. Nyt olemme tehneet niin päin, että ensin katsastetaan ja sen jälkeen huolletaan ja korjataan, Uotila sanoo.

Katsastusalan leipä tuskin viedään vielä ihan huomenna. Trafin esitys on raakile ja tarkoitettu herättämään keskustelua. Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpään viesti oli kuitenkin selvä; parempi pohtia ja arvostella eri vaihtoehtoja nyt, kun mitään päätöksiä ei ole vielä tehty. Jälkeenpäin arvostelijoita liikennehankkeisiin on aina löytynyt.

Lue seuraavaksi