Helsinki tähtää maailmankartalle bloggaaja ja "instaaja" kerrallaan asuttamalla heidät vuodeksi kaupungin ytimeen

Helsinki avaa ensi vuoden alussa maailman ensimmäisen some-vaikuttajille tarkoitetun residenssin Helsingin keskustassa. Residenssiin majoittuu joka viikko esimerkiksi kansainvälisiä ammattibloggaajia, joiden avulla Helsinki näkyy myös niille, jotka eivät ole kaupungista kenties koskaan kuulleetkaan.

Kotimaa
Helsinki majoittaa blogaajia ja muita kansainvälisiä somettajia asuntoon Töölönlahdelle.
Helsinki majoittaa blogaajia ja muita kansainvälisiä somettajia asuntoon Töölönlahdelle.Visit Helsinki, Helsingin kaupunki

Helsinki hakee potkua kaupungin markkinointiin sosiaalisesta mediasta. Töölönlahden rannalla avautuu ensi vuoden alussa maailman ensimmäinen some-vaikuttajille, kuten bloggaajille ja instagrammaajille tarkoitettu residenssi - Helsinki Secret Residence.

Tavoitteena on löytää asukkaita vuoden jokaiselle viikolle. Kuka tahansa blogin rustaaja ei kuitenkaan Helsinkiin kelpaa. Vaatimuksena on, että sosiaalisen median seuraajia pitää olla vähintään 30 000 kuukaudessa, mielellään enemmän.

Residenssiin päädyttiin siksi, että se vastaa maailmalla suosittuihin paikallista elämäntapaa korostavan ja hitaan matkustamisen trendeihin.

– Oikeastaan etsimme sellaisia, jotka ovat kyllästyneitä siihen, että he ovat käyneet kaikissa sellaisissa paikoissa missä kaikki muutkin on käyneet, kertoo Helsingin markkinoinnista vastaavan Visit Helsingin sosiaalisen median koordinaattori Elisabeth Heinrichs

"Näkyvyyttä ei saa pelkästään rahalla"

Suuri kiinnostus on jo nyt yllättänyt järjestäjät. Tähän mennessä hakemuksia on tullut yli 200 maailman joka kolkasta. Ensimmäisenä residenssin asuttaa kaksi kiinalaista. Jiajia Zhu tavoittaa blogillaan (siirryt toiseen palveluun) ja Weibollaan (siirryt toiseen palveluun) jopa 900 000 seuraajaa.

Seuraavana vuorossa on espanjalainen, amerikkalainen, pari venäläistä ja yksi italialainenkin some-vaikuttaja.

Tarkkoja tavoitteita siitä, kuinka paljon heidän avullaan matkailijoita pitäisi saada Helsinkiin ei ole vielä tehty, tai ainakaan niitä ei vielä paljasteta. Kustannukset Helsingin markkinoinnista vastaavalle Visit Helsingille ovat muutamia kymmeniä tuhansia euroja.

Usko somen vetovoimaan merkittävänä puskurina kansainvälisillä markkinoilla on kuitenkin luja, vakuuttaa markkinointiviestintäpäällikkö Maarit Pitkänen Visit Helsingistä.

– Tämä ansaittu näkyvyys, jota ei niin sanotusti voida rahalla ostaa, sillä on koko ajan kasvava merkitys. Uskomme siihen, että Helsingin tarina on uskottavampi ja sillä on suurempi merkitys matkailijoiden ostopäätöksissä, kun se kerrotaan näin.

Etsimme sellaisia, jotka ovat kyllästyneitä siihen, että he ovat käyneet kaikissa sellaisissa paikoissa missä kaikki muutkin on käyneet.

Elisabeth Heinrichs

MTV Push ei kummittele

Helsingillä on kokemusta myös mönkään menneestä markkinointempauksesta. Viime syksynä järjestetty MTV Push sai kylmää kyytiä kotimaassa korkean hintansa vuoksi. MTV Pushissa oli kyse markkinointitapahtumasta, jolla haettiin näkyvyyttä musiikkikanavan kautta eri puolilla maailmaa.

Moni, kaupunginhallitusta myöten, kysyi tuolloin mitä kokonaisuudessaan yli 800 000 euroa maksaneella tempauksella saatiin. Kaupungin mukaan tapahtuma oli onnistunut, mutta sen viestintä kotikentällä kenties ontui.

Visit Helsinki ei mieti menneitä, vaan katsoo eteenpäin oman uuden ideansa kautta.

– Kyllä me tietenkin pyrimme suunnittelemaan asioita sillä tavalla, että ennakoidaan niitä ja ollaan hyvin tarkkana myöskin kuuntelemassa kohderyhmää. Aina kannattaa ottaa oppia ja sitä on varmasti myös tässä viime syksysessä tehty, Maarit Pitkänen vakuuttaa.