1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Uusi museo lisää nykytaiteen suosiota Venäjällä – ”Taiteilijana olemisessa on riskinsä”

Moskovan uusi nykytaiteen museo Garage kasvattaa nykytaiteen suosiota Venäjällä. Samaan aikaan konservatiivisten arvojen nousu ja yhteiskunnan kiristynyt ilmapiiri saavat kriittiset venäläistaiteilijat varuilleen.

Ulkomaat
Kuvanveistäjä Louise Bourgeois’n suuri hämähäkkiteos Maman (1999) on esillä nykytaiteenmuseo Garagen pihalla ensivuoden helmikuuhun saakka.
Kuvanveistäjä Louise Bourgeois’n suuri hämähäkkiteos Maman (1999) on esillä nykytaiteenmuseo Garagen pihalla ensivuoden helmikuuhun saakka.Erkka Mikkonen / Yle

Moskovan uusi nykytaiteen museo Garage on lunastanut paikkansa pääkaupungin kulttuuritarjonnassa. Kesäkuussa avautuneessa museossa on vieraillut jo yli 400 000 ihmistä.

Yksityisen, voittoa tavoittelemattoman museon taustalla on Lontoossa asuvan venäläisen suurliikemiehen Roman Abramovitshin ja tämän vaimon Dasha Zhukovan säätiö. Venäjän rikkaimpiin kuuluva Abramovitsh tunnetaan myös lontoolaisen jalkapalloseura Chelsean omistajana.

Garage tutustuttaa venäläiset nykytaiteen kansainvälisiin suurnimiin. Parhaillaan näytteillä on laaja kokoelma ranskalais-yhdysvaltalaisen kuvanveistäjä Louise Bourgeois’n töitä.

Maailmantähtien lisäksi Garage keskittyy venäläisen nykytaiteen tukemiseen. Se pitää yllä laajinta venäläisen nykytaiteen arkistoa ja jakaa stipendejä nuorille venäläistaiteilijoille.

Uusia lakeja taiteen suitsimiseksi

Tämän päivän venäläistaiteessa korostuu poliittinen ja yhteiskunnallinen kritiikki.

Museon aulaan on jätetty rakennuksen alkuperäinen mosaiikkityö.
Garage on maailmankuulun hollantilaisarkkitehti Rem Koolhaasin projekti, jonka pohjana vuonna 1968 valmistunut neuvostorakennus. Museon aulaan on jätetty rakennuksen alkuperäinen mosaiikkityö.Erkka Mikkonen / Yle

Nykytaiteen museo Garagen johtajan Anton Belovin mukaan Venäjällä on lukuisia protestoivia taiteilijoita. Hänen mukaansa heidän saamansa julkisuus on Venäjällä suurempaa kuin missään muualla maailmassa. Belov ei ole huolissaan venäläistaiteilijoiden ilmaisunvapaudesta.

– Taiteen näyttämistä tai itsensä ilmaisemista ei kielletä. On toki ollut joitakin ongelmia, kuten Pussy Riot, mutta kokonaisuudessaan asioita käsitellään yhä enemmän ja laadukkaammin, Belov sanoo.

Vuonna 2012 performanssiryhmä Pussy Riotin kolme jäsentä tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankeuteen huliganismista, kun ryhmä oli esittänyt presidentti Putinia vastustavan ”punk-rukouksen” Moskovan Kristus vapahtajan katedraalissa.

Pussy Riotin vangitsemisen jälkeen Venäjällä kiristettiin tuntuvasti lakia, joka suojelee uskonnollisten tunteiden loukkaamiselta. Samaan aikaan maassa hyväksyttiin myös laki, jolla kielletään niin kutsutun homopropagandan levittäminen alaikäisille.

Lisäksi viime vuonna Venäjällä säädettiin laki, joka kieltää kiroilun taiteessa ja mediassa. Uudet lait ovat saaneet venäläiset taidepiirit varpailleen.

Taiteilijan työssä omat riskinsä

Videotaiteilija Evgeni Granilshtshikov kuvaa nyky-Venäjän arkea. Hän teoksissaan käsitellään tukahdutettua katuoppositiota ja valtion kiristyvää kontrollia kansalaisiinsa.

Videotaiteilija Evgeni Granilshtshikov on huolissaan yhteiskunnan kiristyneestä ilmapiiristä ja sen vaikutuksesta taiteilijoiden ilmaisunvapauteen.
Videotaiteilija Evgeni Granilshtshikov on huolissaan yhteiskunnan kiristyneestä ilmapiiristä ja sen vaikutuksesta taiteilijoiden ilmaisunvapauteen.Erkka Mikkonen / Yle

– Minä ja monet muut ovat valmiita siihen, että jotain lakia voidaan käyttää meitä vastaan. Voi saada sakkoja tai joutua vankilaan. Täytyy ymmärtää, että taiteilijana olemisessa on jonkinlaiset riskinsä, Granilshtshikov sanoo.

Lakien valikoivan soveltamisen lisäksi nuori venäläistaiteilija on huolissaan valtion kontrolloiman median propagandasta ja aggressiivisuuden lietsomisesta.

– Joitakin aiheita voi olla vaarallista käsitellä, kuten Ukrainan tai Syyrian sotaa. Mutta minua ei niinkään huoleta vaikeiden aiheiden käsittely taiteessa tai haastatteluissa, vaan omista mielipiteistään kertominen kasvotusten ihmisille, Granilshtshikov sanoo.

Yhteiskunnan kiristynyt ilmapiiri ja vastakkainasettelu näkyvät muun muassa lisääntyvinä hyökkäyksinä sopimattomana pidettyä taidetta kohtaan.

Elokuussa radikaalit ortodoksiaktivistit hyökkäsivät kahdesti moskovalaiseen taidenäyttelyyn väittäen sen rikkovan lakia, jolla kielletään uskonnollisten tunteiden loukkaaminen. Aktivistit rikkoivat avantgardistisen neuvostotaitelija Vadim Sidurin veistoksia, joiden he katsoivat pilkkaavan Jeesusta.

Vastakkainasettelu synnyttää keskustelua

Nykytaiteen museo Garagen johtajan Anton Belovin mukaan vaatimukset taiteen ilmaisun rajoittamiseksi myös lisäävät kiinnostusta taiteeseen. Vastakkainasettelu saa aikaan tärkeää yhteiskunnallista keskustelua.

Kesäkuussa Moskovaan avautuneessa nykytaiteen museo Garagessa on vieraillut jo yli 400 000 ihmisitä.
Kesäkuussa Moskovaan avautuneessa nykytaiteen museo Garagessa on vieraillut jo yli 400 000 ihmisitä.Erkka Mikkonen / Yle

– Kieltoja vaativien mielipiteiden huomioonottaminen ja taiteen vapauden perusteleminen synnyttävät keskustelua, joka vie kohti demokraattisempaa ja suvaitsevaisempaa yhteiskuntaa, Belov sanoo.

Belov vakuuttaa, ettei Garagen toimintaa yritetä ohjailla millään tavoin ulkoa päin. Tämä todistaa hänen mukaansa Venäjän yhteiskunnan kehittyvän oikeaan suuntaan.

Toisaalta näkyvissä on myös täysin vastakkaisia esimerkkejä.

Viime viikolla Venäjällä uutisoitiin kuuluisan venäläisgalleristi Marat Guelmanin vuokrasopimuksen purkamisesta moskovalaisessa taidekeskuksessa. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun galleriassa oli järjestetty poliittisia vankeja tukeva huutokauppa.

Lue seuraavaksi