VR saa kilpailijan – tavoittelee tuntuvaa siivua tavaraliikenteestä

Fenniarail Oy aloittaa ensi vuonna tavaraliikenteen rautateillä kolmen veturin voimin. Se on kuitenkin vasta alkusoittoa.

Kotimaa
Ratapiha.
Petri Lassheikki / Yle

Helsinkiläinen Fenniarail Oy on aloittamassa kaupallisen tavaraliikennöinnin rautateillä ensi vuonna. Toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo kertoo, että vetureiden testiajot ovat kesken, samoin viranomaishyväksyntä on vielä työn alla.

– Olemme ottaneet linjan, että ei kannata hosua. Tehdään kaikki asiat oikeassa järjestyksessä, ja kun asiat ovat mallillaan, lähdetään tekemään kaupallista toimintaa.

Yrityksellä on käytössään kolme tšekkiläistä veturia. Se on Rahkamon mukaan vasta alkusoittoa. Yhtiö tavoittelee Suomen rautateiden tavaraliikenteestä noin kymmenen prosentin osuutta.

– Se pitää saavuttaa aikataululla, joka on jotenkuten tolkullinen, varmasti tämän vuosikymmenen loppuun mennessä, toteaa Rahkamo.

– Tietenkään markkinaosuus ja aikataulu eivät ole ihan tarkkoja lukuja, vaan ne kuvastavat lähinnä meidän tahtoamme, hän jatkaa.

Markkinoita uskotaan riittävän

Fenniarail Oy on vuokrannut VR:ltä Kotkasta kaksi huoltopilttuuta.

– HaminaKotkan sataman vetovoima on niin suuri, että uskomme, että siellä päin meidän junat tulevat ainakin osittain liikkumaan, pohtii Kimmo Rahkamo.

Kun asiat ovat mallillaan, lähdetään tekemään kaupallista toimintaa.

Kimmo Rahkamo

Sataman vetovoiman lisäksi alueella on teollisuutta, joka käyttää paljon rautateitä. Myös transito- eli kauttakulkuliikenne puhuu Kotkan puolesta.

– Olemme koko ajan sanoneet, että ajamme junia ensisijaisesti siellä, missä asiakkaat haluavat niitä ajettavan. Me emme valitse reittejä, vaan asiakkaat valitsevat, Rahkamo korostaa.

Hänen mukaansa yritys on saanut paljon kannatusta asiakasyrityksiltä, ja heidät on toivotettu tervetulleeksi tavaraliikenteen markkinoille.

– Uskon, että markkinaa on. Olemme kuitenkin yksityinen pieni yritys, jonka on edettävä harkitusti. Emme pysty mihinkään yltiöpäiseen riskinottoon, mikä on tietysti hyvä asia. Joudumme harkitsemaan tarkkaan, milloin on seuraavan siirron aika.