Bioetanolin tuotantoa lisätään Suomessa huomattavasti – ekoautoilu käy houkuttelevammaksi myös hintatietoiselle

St1 Biofuels kartoittaa parhaillaan tuotantolaitoksia, joiden jätteistä voitaisiin tehdä polttoainetta. Vuoteen 2020 mennessä laitoksia on tarkoitus valmistua kaksi.

Kotimaa
Polttoaineen jakelupisteessä RE85, 95E10, diesel ja polttoöljy
Nina Keski-Korpela / Yle

Suomeen on rakentumassa seuraavan viiden vuoden sisällä kaksi suuren luokan bioetanolilaitosta.

Suomessa pisimpään E85-polttoainetta myyneen huoltoasemaketju St1:n suunnitelmissa on yhteistyökumppaninsa kanssa lisätä huomattavasti bioetanolin tuotantoa. St1 Biofuelsin toimitusjohtaja Mika Ahon mukaan yhtiö selvittää jatkuvasti tuotantomahdollisuuksia ympäri Suomen.

– Kartoitamme kohteita, jossa esimerkiksi sahanpurua on tarjolla riittävästi. Käymme keskusteluja ja neuvotteluja hyvin laajalla alueella ja useilla eri paikkakunnilla, Aho paljastaa.

Tällä hetkellä St1 Biofuels valmistaa bioetanolia maltillisen 15 000 kuution vuosivauhtia Haminassa, Vantaalla, Lahdessa, Jokioisissa ja Hämeenlinnassa. Kajaanissa SOK:n ja St1:n yhteisesti omistaman North European Biotech Oy:n investoima uusi tuotantolaitos on käynnistymässä ensi vuonna kesän jälkeen.

Tulevan kahden kohteen sijaintia Aho ei halua paljastaa, mutta kertoo niiden olevan kooltaan huomattavasti nykyisiä suurempia.

– Jos Kajaanin laitoksen tuotantomäärä on kymmenen miljoonan litran tietämillä, seuraavien laitosten määrä on jotakuinkin viisi kertaa enemmän, Aho laskee.

Ruotsissa bioetanoliperinne on huomattavasti Suomea pidempi. Ahon mukaan ensimmäisen sukupolven bioetanolissa, eli ruokaketjussa olevista tuotteista, kuten viljasta valmistettavissa polttoaineissa tuotanto on Ruotsissa huomattavasti Suomea edellä. Toisen polven bioetanolien, eli muusta kuin viljasta valmistetun biopolttoaineen määrässä Suomi on kuitenkin vielä Ruotsiakin edellä.

Aho uskoo, että bioetanolin käyttömäärä tulee kasvamaan Suomessa huomattavasti.

– Meitä ohjaa muun muassa uusiutuvan energian velvoite, jonka mukaan vuoteen 2020 mennessä 20 prosenttia polttoaineista tulisi olla uusiutuvaa. Jos bensiinin nykyinen kysyntä on noin kaksi miljoonaa kuutiota ja vallitseva bensiinilaatu on E10, onhan siinä vielä tehtävää.

Kysyntä vai tarjonta ensin?

Kuluttajille St1, ABC ja Shell myyvät E85-polttonestettä yli sadalla asemalla Suomessa. Alueelliset erot ovat suuria; esimerkiksi Itä-Suomessa jakeluasemia on vielä melko harvakseltaan.

– Tämä on klassinen muna-kana-ilmiö. Pitääkö olla tarjontaa että on kysyntää, vai toisinpäin, Aho toteaa.

Viime vuonna bioetanolia ja bensiiniä hyödyntäviä, niin kutsuttuja flexifuel-henkilöautoja ensirekisteröitiin Suomessa Trafin mukaan 344 kappaletta. Todellinen Suomen teillä liikkuvien bioetanolia käyttövoimanaan hyödyntävien autojen määrä on Ahon arvion mukaan joitain tuhansia.

– Tilastot kertovat vain osan totuudesta. Osa autoista on tullut markkinoille jo esimerkiksi ennen kuin Trafi alkoi niitä edes rekisteröidä, Aho perustelee.

Lokakuun alussa Trafi helpotti bensiiniauton muuttamisesta E85-etanolikäyttöiseksi lupaprosessia yksinkertaistamalla. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi muutaman sadan euron arvoiset muuntosarjat, joiden avulla vanhaan bensiinikäyttöiseen autoon voi tankata myös E85:ta, on helpompi rekisteröidä. Aho uskoo, että päätös lisää flexifuel-autojen määrää.

Bensiinikauppias varoittaa hinnan noususta

E85:n alueellisessa tarjonnassa on paljon vaihtelua. Esimerkiksi Pohjois-Savossa sitä myydään vain kahdessa kaupungissa, Kuopiossa ja Iisalmessa. Kysyntä on vielä melko marginaalista, mutta kuitenkin kasvussa. Leväsen Shellillä Kuopiossa E85:n osuus kaikista myytävistä polttoaineista on tällä hetkellä noin viiden prosentin luokkaa.

– Joitain kymmeniä autoja tässä käy päivittäin. Kesällä näkyi sellainen ilmiö, että ihmiset laittoivat kesäautoihinsa puolet bensiiniä ja puolet bioetanolia, joka on tietysti huomattavasti halvempaa. Moottorihan sen kaiketi kestää, mutta kanavista en tiedä, yrittäjä Marko Laituri sanoo.

Toinen E85:ta myyvä huoltoasema maakunnassa on Iisalmen Prisman ABC, jossa tankkausmäärissä ei juuri ole tapahtunut kehitystä kahden vuoden takaisesta, jolloin bioetanolin jakelu asemalla aloitettiin. Osuuskauppa PeeÄssän tavoitteena on kuitenkin lisätä E85:n jakelua liikenneasemilla tulevien mittarikenttien uudistusten yhteydessä.

Autoilijan lompakko ja omatunto kiittävät

Tällä hetkellä E10-oktaanisen bensiinin hinta pyörii puolentoista euron tietämissä. E85:ta saa runsaan euron hintaan. Marko Laituri uskoo, että bensiinin hinnan kohoaminen voi jatkossa lisätä kiinnostusta bioetanoliautoiluun.

– Öljyn maailmanmarkkinahinta vaihtelee, mutta etanolin ei. Bensiinin hinta on nyt pitkään ollut niin matalalla, että tuskin se tästä ainakaan laskee.

Flexifuel-auton tyytyväinen omistaja, kuopiolainen Jari Sihvonen kurvaa huoltoaseman pumpulle ja ottaa tankin täyteen. Litroja tankkiin uppoaa 65,3 litraa, ja hintaa ostokselle tulee 67 euroa.

– Onhan noita lukemia kieltämättä mukava seurata. Ja kyllä raha paljolti vaikutti ostopäätökseeni, kun olin autonvaihtoa tekemässä.

Vaikka bioetanoli on bensiiniä huomattavasti halvempaa, sitä myös kuluu enemmän. Sihvosen perheessä, jossa toinen vanhemmista kulkee päivittäin Kuopiosta Suonenjoelle töihin, säästö on kuitenkin selvä.

Tärkeänä tekijänä Sihvoselle oli myös auton ekologisuus.

– Onhan se hieno ajatus, että kotimaisista jätteistä tehdään liikennepolttoainetta. Meidän pitäisi kuitenkin pyrkiä luonnonvarojen säästämiseen, ja jos jätteistä tehdään uutta, tässä se toteutuu mitä parhaimmalla tavalla.