Opiskelun radikaali muutos, luokasta tuli työpaikka – "Tämä on uhkarohkea hyppy tuntemattomaan"

Miltä tuntuu oppiminen luokassa, joka ei ole luokka? Kainuun ammattiopiston YritysAmiksessa ei enää ohjailla pulpeteilla opiskelua. Uusi yritysmainen toimintamalli tuo opiskelijoille vastuullisuutta.

Kotimaa
Kulttuurialan mediaopiskelijoiden uutishuone.
Miia Roivainen / Yle

Kainuun ammattiopiston YritysAmis on uudenlaisen opiskelun edelläkävijä, vastaavaa opiskelumallia ei muualta löydy. Kajaanissa kulttuuriala, luontoala ja liiketalous ovat ottaaneet elokuusta alkaen käyttöönsä erilaisen opiskelumallin. Luokkatilaa muistuttava uutishuone on yksi esimerkki uudenlaisesta opinahjosta. Koulutusjohtaja kuvailee oppimisympäristö yritysmäiseksi.

– Tilat ovat tärkeät. Olemme ajatelleet, että tila määrittää sitä, miten siellä ollaan ja toimitaan. Jos me pistämme 30 pulpettia riveihin, opiskelijat istuvat katse puhuvaan opettajaan päin, eivätkä näe edes toisiaan, niin sehän jo määrittää sen, mitä siellä tehdään, koulutusjohtaja Maarit Tartia-Kallio kertoo.

– Nyt meillä on tällaisia työpaikkoja muistuttavia tiloja, haemme nykyaikaisia työtilaratkaisuja näihin oppimisympäristöihin, silloin täällä ruvetaan toimimaankin eri tavalla, vastuullisemmin.

Opettajan rooli on tilojen ja uusien toimintatapojen myötä muuttunut. Vanhasta luopuminen ei ole aina helppoa, mutta uusi malli vaikuttaa toimivan.

– Kaikki opettajat ovat idean takana, mutta totta kai 30 vuoden kokemuksella varustetut opettajat ovat tottuneet tiettyyn, vanhaan tyyliin. Opettaja puhuu ja opiskelijat istuvat luokassa. Ovi kiinni. Nyt tässä tehdään yhdessä, opettajat valmistelevat tiimeissä työtään. Kolmen kuukauden jälkeen oppimista riittää, mutta tämä on loppujen lopuksi opettajalle helpompaa, eikä olla yksin kaikesta vastuussa.

Kainuun ammattiopiston kulttuurialalla on luovia tiloja. Kuvassa Aivomyrsky -huone.
Aivomyrsky-huone on yksi YritysAmiksen luovista tiloista. Maarit Tartia-Kallio esittelee työvaiheita, jotka on kirjoitettuna seinälle.Miia Roivainen / Yle

Tulevaisuuden osaaja ottaa vastuuta oppimisestaan

YritysAmiksen opiskelijat ovat tulevaisuuden osaajia, koulutusjohtaja Maarit Tartia-Kallio kehuu.

– Meillä tarkoitus on kasvattaa tulevaisuuden tekijöitä. Sellaisia osaajia, jotka ottavat kokonaisvaltaisemmin vastuuta sekä omasta oppimisestaan että työympäristöstään. Meillä on yksi tärkeä periaate, yhdessä tekeminen.

Haemme nykyaikaisia työtilaratkaisuja näihin oppimisympäristöihin, silloin täällä ruvetaan toimimaankin eri tavalla, vastuullisemmin.

Maarit Tartia-Kallio

Oppiminen uuden toimintamallin mukaan sujuu täysin eri tavalla kuin aiemmin. Tartia-Kallion mukaan ujommatkin opiskelijat pääsevät paremmin esiin ryhmässä.

– Luomme yritysympäristöjä, joita opiskelijat itse tekevät. Oppiminen tapahtuu pienissä ryhmissä. Sosiaalisuus- ja vuorovaikutustaidot ovat ihan ykkösinä. Tietysti on myös ihmisiä, joille yhdessä tekeminen on vaikeampaa, mutta silloin voidaan mennä pikkuhiljaa eteen päin. Tiimin mukana ujokin opiskelija on reipas ja puhelias. On helpompaa olla porukassa esilläkin kuin ihan yksin.

"Aluksi voi säikähtää ja miettiä, onko minusta tähän?"

Projektien ja oikeille asiakkaille tehtävien toimeksiantojen kautta opinnot ohjaavat opiskelijoita työelämään. Yhdellä seinällä on taulu työnkulusta, siitä, miten uutinen valmistuu. Toisella seinällä on kuvat eri työvuoroissa olevista opiskelijoista. Muutama juontaja, graafikkoja, uutispäällikkö ja monia muita.

– Uutishuoneella tehdään ensi perjantain uutislähetystä. Siinä on viiden hengen porukka, jotka vastaavat siitä, että uutiset tulevat ajallaan, koulutusjohtaja kertoo.

Uutistaulu kertoo miten uutinen syntyy.
Uutistaulu opastaa tulevaisuuden osaajia.Miia Roivainen / Yle

Studioksi tehty luokkahuone on rento, mutta sitä on vastuullinen oppiminenkin.

– Tämä on hyvä muutos. Silloin, kun luokassa oli pulpetteja ja lukujärjestyksiä, niin ei sekään huono ollut. Mutta nyt kun katsoo taaksepäin, huomaa, että on tämä parempi näin. Me saamme vapauksia. Luovaan työhön meillä on työtiloja ja tarvittavaa välineistöä. Tosi hyvä uudistus, toisen vuoden opiskelija Elias Salonen sanoo.

Mutta onko uuden mallin mukainen, yrittäjämäinen toiminta liian vastuullista?

Oppiminen tapahtuu pienissä ryhmissä. Sosiaalisuus- ja vuorovaikutustaidot ovat ihan ykkösinä.

Maarit Tartia-Kallio

– Voi tulla sellainen tunne, kun ohjaajat heittäävät veteen ja katsovat, että osaako uida. Aluksi voi säikähtää ja miettiä, onko minusta tähän? Se on itsestä kiinni, jos on valmis muuttumaan, oppimaan uutta ja astumaan mukavuusalueen ulkopuolelle, niin onhan se kannattavaa. Suosittelen, Salonen pohtii.

Salonen kertookin välillä pohtivansa, että voiko ammattiopistossa opiskeleminen olla näin kivaa. Opiskelijat toteuttavat livestreamauksia, nettisivuja ja monia muita projekteja YritysAmiksessa oikeille asiakkaille.

– Väittäisin, että tällaista toimintatapaa, jossa koko systeemi toimii tällä periaatteella, ei ole missään muualla. Tämä on uhkarohkea hyppy tuntemattomaan. Mutta kyllä me uskallamme hypätä tyhjään – yhdessä opiskelijoiden kanssa, Maarit Tartia-Kallio lisää hymyillen.