Maidontuottajat: Halpuuttaminen on meidän aliarvioimista

Halpuuttamisella elintarvikkeiden markkinointi kismittää maidontuottajia. Heidän mukaan suomalainen laadukas maito ansaitsisi parempaa arvostusta.

Kotimaa
Roiskahduksia maitolasissa.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Maidontuottajat katsovat, että kauppojen hinnanalennuskampanjat revitään ruuan tuottajien selkänahasta.

Esimerkiksi Satakunnassa toimivan Satamaidon hallituksen puheenjohtaja, raumalainen maitotilallinen Jyrki Soukainen katsoo, että toisenlaisista puheista huolimatta kaupan osuus maidon hinnasta on kasvanut viime vuosina. Soukainen harmittelee, että vaikka Suomessa maito on erittäin laadukasta, kaupoissa puhutaan esimerkiksi halpuuttamisesta.

– Aika surulliseksi vetää tuollainen halpuuttaminen ja halvasta puhuminen. Edullisuus olisi vielä ihan käypä termi, mutta halpuuttaminen on vähän kuin meidän aliarvioimista. Kun asetetaan hinta ainoaksi tekijäksi, ei siinä ole arvot ihan kohdillaan, Jyrki Soukainen toteaa.

"Supertilat eettisesti arveluttavia"

Pidemmällä aikavälillä kaupan osuus hinnasta on Soukaisen mukaan kasvanut huomattavasti. Voiton ollessa tärkein kauppaketjut ovat viilanneet kulujaan mahdollisimman pieniksi. Maidontuottajan mukaan tiloilla ei enää ole mistä viilata.

– Koko maidontuotanto on ollut aikamoisessa kyydityksessä oikeastaan koko EU:n ajan. Unioniin mentäessä Suomessa oli 30 000 maitotilaa ja nyt niitä on enää 8 000, Soukainen sanoo.

Samalla tilojen koko on kasvanut merkittävästi. Niin sanotuille supertiloille ei Jyrki Soukaisen mielestä Suomessa kuitenkaan ole tarvetta.

– Eettisesti katsottuna ollaan arveluttavilla vesillä, kun tilan koko on niin suuri, että taloudellisessa vastuussa oleva henkilö ei osallistu karjanhoitoon ollenkaan. Yhden tai kahden perheen pyörittämä maitotila on ehkä kuitenkin järkevämmän kokoinen.