1. yle.fi
  2. Uutiset

Halogeeni ja led jylläävät autojen keuloissa, xenon on hiipumassa

Uusien autojen ajovaloissa perinteinen halogeeni on saanut rinnalleen ledit, kun taas kaasupurkauslamput ovat vähenemässä.

liikenne
Uusissa autoissa led-valot yleistyvät kovaa tahtia.
Veho

Led-valot yleistyvät uusissa autoissa vaikka halogeeni pitää edelleen pintansa. Automerkeillä perusmallissa on edelleen halogeeni, kun varustelluimmissa malleissa valitaan ledit.

Vehon Oulun toimipisteen huoltopäällikkö Janne Naamanka kertoo, että joillain merkeillä xenonit ovat jäämässä pois valikoimista.

– Ovat ne vähenemään päin. Toki niitä löytyy, mutta kehitys on johtanut siihen suuntaan, että halogeeniä ja lediä löytyy enemmän, kertoo Naamanka.

Autojen omat valot ovat kehittyneet niin, että lisävaloja ei enää tarvita.

Janne Naamanka, huoltopäällikkö

Xenon on jäämässä välimalliksi ajovalojen kehityskaaressa.

– Xenon syttyy palamaan hitaammin ja ajan saatossa se himmenee. Käyttöikä on 4-5 vuotta ja sitten polttimo pitää vaihtaa, laskeskelee Vehon Mercedeksen huollon työnjohtaja Janne Jäväjä.

Led-ajovalojen käyttöikä on pitempi kuin xenoneissa ja valoteho pysyy samana koko ajan. Jotkut automerkit kehittelevät jo laser-valoja.

Kehittyneiden valojärjestelmien myötä lisävalojen asentaminen ei onnistu uuteen autoon.

– Autojen omat valot ovat kehittyneet niin, että lisävaloja ei enää tarvita. Niitä on todella vaikea asentaa nykyautojen sähköjärjestelmien takia, Janne Naamanka kertoo.

Kehittyneimmissä ajovalojärjestelmissä autossa sijaitseva kamera seuraa liikennettä edessä ja vaihtaa valojen kuviontia muun liikenteen mukaan.

Lue seuraavaksi