Benecol-tuotteet ja välipalapatukat tuottivat Raisiolle ennätysvoiton

Kolesterolia alentavat elintarvikkeet kiinnostavat niin Aasiassa kuin Britanniassa. Yhtiön välipalanaposteltavia kiikutetaan kaupan kassalle entistä enemmän sekä Suomessa että Britanniassa.

talous
Benecol margariinipakkaus
Antti Karhunen / Yle

Elintarvikeyritys Raisio teki heinä–syyskuussa historiallisen tuloksen, 16 miljoonaa euroa. Vuotta aiemmin vastaavana aikana voitto oli runsaat 12 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Matti Rihko nimeää menestyksen syyksi kolesterolia alentavien Benecol-tuotteiden myynnin Britanniassa, Irlannissa ja Belgiassa. Benecol-tuotteiden myynti on kasvanut myös Aasiassa.

Myös yrityksen välipalapatukat kävivät entistä paremmin kaupaksi Britanniassa. Menestyksestä huolimatta Raisio pohtii Lontoon lähellä sijaitsevan Southallin-tehtaansa tulevaisuutta. Esillä on ollut tuotannon ulkoistaminen, mikä voi johtaa tehtaan sulkemiseen.

Välipalakeksit ja pikapuurot ovat entistä suositumpia myös Suomessa. Raisio arvioi liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna verrattuna viime vuoteen.