Netti nakertaa television mahtia, mutta töllön henki pihisee vielä vuosia

Television asema suomalaiskodeissa on vahva. Ylen television ja Areenan julkaisupäällikkö Risto Kuulasmaa sanoo kuitenkin, että ilmassa puhaltavat jo muutoksen tuulet. Selvää on, että jotain kuvaruutua tuijotetaan Suomessa jatkossakin, mutta pitkään se ei enää ole huonekalu, jota kutsumme televisioksi.

media
Televisiokanavien viritystä.
Kimmo Gustafsson / Yle

Suomalaiset katsovat televisiota monta tuntia päivässä. Siitäkin huolimatta, että esimerkiksi sosiaalisen median seuraaminen vie ihmisten ajasta aina vain enemmän.

Ylen television ja Areenan julkaisupäällikkö Risto Kuulasmaa saa työssään sovittaa yhteen kahta erilaista katsomiskulttuuria. Hänen mukaansa voidaan sanoa, että yli 45-vuotiaat katsovat televisiota perinteisellä tavalla ja sitä nuoremmat etsivät, löytävät ja katsovat jo ohjelmansa ihan muualta kuin televisiosta. Kuulasmaa itse kuuluu jälkimmäiseen ryhmään.

– Niin, mikä on televisio? hän kysyy nauraen, kun kysytään, että paljonko hän itse katsoo televisiota.

Risto Kuulasmaa.
Risto Kuulasmaa.Yle

– Katson perinteistä televisiota aika vähän. Katson videoita ja tallenteita omaan arkeeni sopivasti eli silloin kun minulla on aikaa.

Ohjelmien siirtyminen nettiin haastaa perinteisen television ja perinteiset televisiokanavat. Kuulasmaan mukaan on todennäköistä, että nykymuotoinen televisiotoiminta tulee lähivuosina supistumaan. Mikään ei kuitenkaan muutu hetkessä.

– Elämme tällaista jännittävää murrosvaihetta, jossa kaikella tarjonnalla on kaksi aika erilaista kohdeyleisöä.

Tv-kanavien määrä vähenee – hillitysti

Kuulasmaa ei osaa sanoa, kuinka kauan huonekalusta nimeltä televisio pystyy seuraamaan ohjelmia nykyiseen tapaan.

Ympyrä on sulkeutumassa ja tulevaisuudessa nykymuotoisia tv-kanavia on enää muutama.

Risto Kuulasmaa

– Meillä ei ole hätää, mutta tilanne kuitenkin muuttuu jatkuvasti. Nyt jo noin 20 prosentilla on älytelevisio eli perinteiseen televisioon lisätään koko ajan uutta tekniikkaa. Lineaarinen eli perinteinen televisio pysyy varmaan vielä parikymmentä vuotta, mutta ne tulevat vähenemään radikaalisti.

Kuulasmaan mukaan kaupalliset kanavat miettivät jo tosi tarkkaan, onko kannattavaa vielä olla perinteisessä televisiossa. Kannattaako maksaa jakelukustannuksia ja onko kannattavaa tehdä vielä asioita vanhalla mallilla. Näyttää siltä, että edessä on paluu menneisyyteen.

– Ympyrä on sulkeutumassa ja tulevaisuudessa nykymuotoisia tv-kanavia on enää muutama. Voisin kuvitella, että kahden vuoden päästä meillä on sellainen tilanne, että näkyviä muutoksia alkaa tapahtua. Silloin broadcast-kanavien määrä alkaa vähentyä, Kuulasmaa arvioi.

Ylen tavoitettava kaikki

Risto Kuulasmaa muistuttaa, että Ylen tehtävä on tavoittaa kaikki suomalaiset, joten muutos ei voi tapahtua yhdessä yössä.

Suomen suuret ikäluokat saavat Yleltä palvelun jatkossakin. Toisaalta meidän on samalla palveltava myös nuoria, jotka hakevat katselusisältönsä netistä.

Risto Kuulasmaa

– Suomen suuret ikäluokat saavat Yleltä palvelun jatkossakin. Toisaalta meidän on samalla palveltava myös nuoria, jotka hakevat katselusisältönsä netistä. Yle tulee siis laajentumaan verkkoon ja karsii televisiotarjontaansa fiksusti, Kuulasmaa summaa.

Kuulasmaa sanoo, että perinteinen tapa tehdä televisiota säilyy, mutta Yle haluaa nostaa esille myös nuoret tekijät eli heidät, jotka tekevät sisältönsä muualle. Kuulasmaa toivoo molempien tekijäryhmien oppivan toisiltaan. Hän muistuttaa, että perinteinen television katselukulttuuri elää edelleen vahvana Suomessa, vaikka yleisö tuntuisikin hajaantuneen.

– Hyvänä esimerkkinä tästä käy se, kuinka puolitoista miljoonaa suomalaista kokoontui television ääreen kuuntelemaan pääministerin puhetta, Kuulasmaa muistuttaa.