Näkökulma: Pitäisikö Posti yksityistää ja maakunnista tehdä maidonjakelukeskuksia?

Suomen Posti on muuttunut nopeasti perinteisestä kirjeposti- ja pakettiliikennettä hoitavasta yhtiöstä kansainväliseksi kuljetus- ja logistiikkayhtiöksi. Kuljetus- ja varastointipalveluja tarjoava Itella kiinnostaisi varmasti myös pääomasijoittajia, mutta sen listaaminen pörssiin ei juuri nyt ole ajankohtaista kirjoittaa Ylen taloustoimittaja Tero Valtanen.  

talous
Postin toimitila Helsingissä.
Postin toimitila Helsingissä.Mikko Stig / Lehtikuva

Perinteisestä Suomen Postista on kehittynyt nopeasti kansainvälinen kuljetus- ja logistiikkayhtiö. Valtio-omistaja on nyt ison edessä pohtiessaan miten yhtiö pystyy jatkossa vahvistamaan asemiaan kansainvälisessä kilpailussa. Mitä enemmän yhtiö laajentaa toimintaansa sitä enemmän tarvitaan myös rahoitusta.

Valtio-omistajan on päätettävä onko se valmis lisäämään panostustaan Postin toimintojen kehittämisessä vai olisiko rahalle tärkeämpää käyttöä. Postiin kuuluvan Itellan tarjoamat kuljetus- ja varastointipalvelut varmasti kiinnostaisivat myös pääomasijoittajia. Valtio voisi myydä toiminnot tai viedä ne vaikka pörssiin. Valtio voisi järjestelyillä tulouttaa tarpeeseensa jopa joitakin satoja miljoonia euroja.

Näyttää niin ikään vahvasti siltä että yhtiössä rytisee ja kovaa vielä moneen otteeseen kun sitä laitetaan myyntikuntoon.

Ennen tätä pitäisi kuitenkin Venäjältä kuulua kummia eli hyviä uutisia. Itella on nimittäin investoinut Venäjän tavarakaupan kuljetus- ja varastointipalveluihin ja kuten sijoittajathyvin tietävät riskit bisneksessä ovat kasvaneet. Parempia näkymiä voitaneen joutua odottelemaan useampikin vuosi. Paitsi että asia ei tunnu olevan poliittisesti kypsä myös tässä suhteessa Valtioneuvoston kansliassa noussutta listautumishuumaa voisi olla hyvä vielä tässä vaiheessa toppuutella.

Näyttää niin ikään vahvasti siltä että yhtiössä rytisee ja kovaa vielä moneen otteeseen kun sitä laitetaan myyntikuntoon.

Postin eriyttäminen Itellasta ei myöskään saisi toteutua siten, että verovaroista maksettuja pääomia siirretään yhtiön kuljetus- ja varastointipalveluita tarjoavaan Itella-osaan. Mikäli Itella lopulta päätettäisiin myydä olisi pääoman löydyttävä uusien omistajien lompakosta.

Postin jääminen perinteisen postitoiminnan varaan merkitsisi sen palautumista verovaroin pyöritettäväksi virastoksi. Tällä katsottaisiin olevan tärkeä julkinen tehtävä. Perinteinen kirjeposti jäisi silloin niin sanotuksi yhteiskunnalliseksi tehtäväksi.

Perinteisen postiliikenteen hiipuessa olisi tärkeää että yhtiö löytäisi uutta bisnestä ja voisi kehittää ja laajentaa toimintaansa, mutta mikä tulee tällöin olemaan maakuntien asema jatkossa. Paljonko palvelut heikkenisivät? Pantaisiinko jatkossa maakunnista vain maitoa tulemaan suurkaupunkeihin?