1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. elokuvat

Elokuvantekijä seurasi Olkiluoto 3 -hanketta vuosikymmenen – eikä vieläkään tiedä, mitä ajatella ydinvoimasta

Dokumenttielokuva Eurajoelle rakennettavasta Olkiluoto 3 -ydinvoimalasta on tekijöidensä mukaan pieni kyläfilmi. Vuosia ydinvoimalan rakentamisesta seurannut elokuvantekijä Mika Taanila ei itse ota kantaa ydinvoimaan.

elokuvat
Atomin paluu -dokumentti.
Elokuvantekijä Mika Taanila puhui Tähtihetkessä Olkiluoto 3 -ydinvoimalasta kertovasta dokumentistaan.

Kokeellista ja dokumentaarista tyyliä yhdistävällä elokuvantekijällä Mika Taanilalla on ollut tapahtumarikas vuosi. Toukokuussa taiteilija palkittiin Suomen suurimmalla kuvataidepalkinnolla Ars Fennicalla. Nyt valkokankaalla nähdään Taanilan ensimmäisen pitkä elokuva Atomin paluu, jonka hän on ohjannut yhdessä Jussi Eerolan kanssa. Taanila on aikaisemmin tehnyt lyhytelokuvia ja musiikkivideoita.

Atomin paluu -dokumentti seuraa vuonna 2005 aloitettua Olkiluoto 3 -ydinvoimalan rakennusta Eurajoelle vuosien ajan. Olkiluoto 3 oli ensimmäinen uusi reaktorihanke länsimaissa sitten vuoden 1986 Tsernobylin onnettomuuden. Vastoinkäymisiä kokenut projekti on yhdeksän vuotta aikataulusta jäljestä ja herättänyt arvostelua. Säteilyturvakeskus on löytänyt turvallisuuspuutteita ja työvoiman alipalkkauksesta on tehty tutkintapyyntöjä.

Ydinvoima on aiheena valtava. Vajaan kahden tunnin elokuva kertoo kuitenkin enemmän pienestä ihmisjoukosta ydinvoimaloiden vaikutuspiirissä, kertoo Taanila Ylen aamu-tv:n Tähtihetkessä.

– Meillä oli tarkoitus tehdä alusta alkaen pieni kyläfilmi. Kohdistimme katseen 6000 asukkaan kuntaan. Eurajoki on kuin Suomi pienoiskoossa, löysimme aivan mahtavia tyyppejä laidasta laitaan. Jokaisella on oma tulokulmansa ydinvoima-asiaan.

Moraali jatkuvasti puntarissa

Taanilan mukaan elokuva tulee vahvistamaan joko ydinvoimauskoa tai ydinvoimakriittisyyttä. Kaikki riippuu katsojasta. Taanilan oma mielipide ydinvoimasta on vuosikymmenen projektin jälkeen yhä ristiriitainen.

– Se on aikamoisen sekava vyyhti. Meillä oli joitakin ennakkokäsityksiä, mutta ne muuttuivat. Vaihdoimme elokuvassa monta kertaa suuntaa, sanoo Taanila.

Taanila ja työpari Eerola leikkasivat ja hahmottelivat elokuvaa jatkuvasti kuvausprosessin ajan. Dokumentaristien täytyi laittaa myös itsensä likoon pikkukylässä.

– Elokuvan tekeminen on inhimillistä kanssakäymistä. Tekijöiden moraali ja etiikka ovat jatkuvasti puntarissa, sanoo Taanila.

Lue seuraavaksi