Liukkaan kelin ajoa ei opi kalvosulkeisissa – uusi rata tuo treenimahdollisuuden raskaan liikenteen ammattilaisille

Raskas ajoneuvo käyttäytyy liukkaalla kelillä täysin toisin kuin pieni henkilöauto. Silti ammattikuljettajatkin harjoittelevat liukkaalla kelillä ajoa vain henkilöautoilla. Tähän tulee helpotusta tammikuussa, kun Lopella Räyskälän lentokentällä aloittaa toimintansa ajoharjoittelurata. Tila riittää treenaamiseen vaikka linja-autolla.

Kotimaa
Rekka-auto lumipyryssä Oulussa talvella 2015.
Risto Degerman / Yle

– Olen törmännyt palomies-sairaankuljettajiin, jotka ovat viisitoista vuotta olleet töissä ja opiskelujensa jälkeen eivät ole saaneet päivääkään liukkaan kelin koulutusta, perustelee hämeenlinnalainen yrittäjä liikeideaansa perustaa Lopen Räyskälään erityisesti raskaalle kalustolle ja pelastusajoneuvoille suunnattu liukkaan kelin ajoharjoittelurata.

Yhdistelmäajoneuvokuljettaja Janne Karhiaho nyökkäilee vieressä. Parikymmentä vuotta raskasta kalustoa työkseen kuljettanut mies tietää, että iso auto pysähtyy hitaasti. Raskas ajoneuvo pysähtyy taajamanopeudessa, 40 km/h ajettaessa vasta kolmenkymmenen metrin päästä.

– Siinä on massat niin suuret, että se pysähtyminen kestää. Tällä hetkellähän ei liukkaan kelin harjoittelua linja-autoilla eikä yhdistelmillä ole, harmittelee Karhiaho.

EU-direktiivi laittaa kuskit kalvosulkeisiin

Ammattikuljettajan on viiden vuoden välein käytävä koulutuksessa, jotta ammattitaito säilyisi, mutta ennakoivan ajon opiskelu luokkahuoneessa ei vakuuta Karhiahoa. Hän moittii nykyistä ammattikuljettajien täydennyskoulutustyyliä liian teoreettiseksi.

Jukkapekka Tiainen ja Janne Karhiaho
Jukkapekka Tiainen ja Janne Karhiaho haluaisivat ammattikuljettajien täydennyskoulutuksessa eroon kalvosulkeisista.Tiina Kokko / Yle

– Seitsemän tuntia kun istut Seurahuoneen yläkerrassa ja katselet kalvosulkeisia, niin ei siitä hirveästi ole hyötyä. Kyllä olisin ottanut paljon mieluummin vastaan tämmöisen koulutuksen, että mentäisiin edes lähelle autoa seisomaan, sanoo Karhiaho ja hymyilee vinosti.

Karhiaho toivoo, että jatkossa teoriaopinnot eivät enää riittäisi.

– Tällainen osallistuva ja ennakoiva ajoharjoittelu pitäisi tehdä pakolliseksi, ettei se kalvosulkeiskoulutus enää menisi läpi, sanoo Karhiaho.

Liukkaan kelin koulutus vain henkilöautoille

Yrittäjä Jukkapekka Tiainen uskoo, että ammattikuljettajilla ja kuljetusyrityksilllä on kiinnostusta liukkaan kelin harjoitteluun.

– Koulutuksen yhteydessä voidaan kokea, mitä tapahtuu, kun auton hallinta menetetään – turvallisissa olosuhteissa, pohtii Tiainen.

Janne Karhiaho ei parinkymmenen vuoden uransa aikana ole ei ole ison auton kanssa päässyt vielä kertaakaan kokeilemaan, miten auto käyttäytyy liukkaan kelin harjoittelutilanteessa.

– Henkilöautolla kyllä. Ajokorttimääräyksissähän pitää nykyään käydä liukkaan kelin radalla, mutta siellä ollaan henkilöautolla. Näitä liukkaan kelin ratoja on melko paljonkin loppujen lopuksi, mutta sellaisia, jotka riittävät yhdistelmäajoneuvolle ei sitten enää olekaan, selittää Janne Karhiaho.

Lentokentällinen harjoittelurataa

Lopen Räyskälässä reilun kilometrin mittaisen radan jäädytetyn matkan osuus on 300-350 metriä ja leveyttä radalla on 60 metriä. Vastaavanlaisia harjoitteluratoja saattaa Jukkapekka Tiaisen mukaan olla muuallakin, mutta Lopen olosuhteet helpottavat oleellisesti radan ylläpitoa. Räyskälässä liukkaan ajon harjoittelurata voi käyttää hyväkseen läheisen Särkijärven vettä.

– Tuohon menee vettä kaupungin uimahallin kolme, neljä altaallista eli sellainen 1 800 kuutiota vettä. Sitä ei voi tuoda kumipyörillä, se pitää pumpata järvestä, miettii Tiainen.

Lopen Räyskälän lentokentän liukkaan ajon harjoittelurata aloittaa näillä näkymin toimintansa 2. tammikuuta.

– Ympäristöluvat on kunnossa, meluilmoitus on tehty ja ELY-keskuksen kanssa tästä ollaan keskusteltu, listaa ajoratayrittäjä Tiainen.