Näistäkö uusi Spotify? Suomalaiset startupit kosiskelevat nyt kuluttajia

Suomalaisyritykset ovat perinteisesti osanneet rakentaa paperikoneita ja laivoja, mutta kulutustuotteiden markkinointi on ontunut. Yle listasi kasvuyritystapahtuma Slushin osallistujien joukosta suomalaisia startupeja, jotka yrittävät murtaa myytin.

internet
Slush-tapatuma.
Päälavan katsomot olivat lähes aina ääriään myöten täynnä puhujasta riippumatta.Mikko Kuusisalo / Yle

Moni startup-tapahtuma Slushiin osallistuvista suomalaisyrityksistä hakee tuotteilleen menestystä kuluttajamarkkinoilta. Yle Uutiset listasi yhdeksän mielenkiintoista yritystä tapahtumasta

Kasvuyrityksille on tapahtumassa jaossa seka rahaa että kontakteja. Järjestäjien mukaan tapahtumaan osallistuneet ovat saaneet kerättyä yhtiöilleen yhteensä 150 miljoonaa euroa tänä vuonna ja 200 miljoonaa euroa vuonna 2014.

Solu – uudelleen keksitty tietokone

Kuvakaappaus
Solu.co

Suomlaisyritys Solu aikoo haastaa käsityksemme tietokoneesta. Kämmenen kokoista tietokonetta voi kuljettaa mukana, siinä on kosketusnäyttö ja sen voi yhdistää suurempaan näyttöön. Samalla siihen saa kytkettyä näppämistön.

Tietokoneella tallennetut tiedostot menevät suoraan pilvipalveluun ja koneessa on vain 32 gigatavun verran muistia. Tiedoston voi jakaa muiden kanssa, jolloin sitä voi muokata yhdessä.

Hintaa laitteelle tulee noin 450 euroa ja käyttäjät maksavat Solulle noin 18 euron kuukausimaksua. Kuukausimaksulla käyttäjät maksavat laitteen sovelluksista.

Yousician – maailman suurin musiikkikoulu

Kuvakaappaus
Yousician.com

Yousician on tehnyt kitaransoiton opettelusta pelin. Pelissä menettää pisteitä, mikäli soittaa väärin. Nuotilleen ja rytmilleen menevästä kitaroinnista puolestaan saa pisteitä.

Yhtiö on ollut pystyssä neljä vuotta ja sillä on 25 miljoonaa käyttäjää. Yhtiö mainostaakin olevansa maailman suurin musiikkikoulu.

Koulunkäynti on oppilaille ilmaista, mutta pelin lisäominaisuuksista he joutuvat maksamaan. Yhtiön ilmoituksen mukaan he tekevät jo voittoa.

Wolt – onko tämä ravintola- vai pankkipalvelu?

Kuvakaappaus
Woltapp.com

Wolt mainostaa itseään digitaalisten aterioiden edelläkävijäksi. Viime vuoden lopulla perustetun yhtiön kännykkäsovelluksella voi tilata ruokaa ravintolasta etukäteen. Näin tilaaja välttää jonot.

Heinäkuusta lähtien yhtiön sovelluksella on voinut tilata myös ruokaa kotiinsa.

Yhtiön oman ilmoituksen mukaan Wolt-sovellut toimii jo 250 ravintolassa Suomessa. Samalla yhtiö suunnittelee Euroopan valtaamista.

Yoogaia – joogatreenit kotona

Kuvakaappaus
Yoogaia.com

Yoogaia on nettipalvelu, jonka avulla jooga-, pilates-, syvävenyttely-ja kahvakuulatreenit voi pitää kotona. Netin kautta asiakas voi katsoa ja osallistua tunnille, kun se pidetään.

Nettikameran avulla ihmiset voivat saada myös ohjausta. Mikäli paikalle ei pääse ajoissa, tallenteen treeneistä voi katsoa myös myöhemmin. Vuoden treenit maksavat 120 euroa.

Ambronite – ateria juomana

Kuvakaappaus
Ambronite.com

Yhtiö kertoo valmistavansa juotavia aterioita, jotka vievät nälän 4–5 tunniksi. Ateria sopii esimerkiksi kiireiselle toimistotyöläiselle, sillä sen nauttimiseen menee 2 minuuttia.

Kyse ei kuitenkaan ole pikaruuasta sanan varsinaisessa merkityksessä. Juoma on valmistettu oikeista ruoka-aineista ja yhtiö kertoo aterian olevan terveellinen.

Yhtiö on saanut paljon kansainvälistä mediahuomiota osakseen.

Beddit – nukkumisen mittaristo

Kuvakaappaus
Beddit.com

Beddit tarjoaa kuluttajille mittareita, jotka kertovat, kuinka hyvin uni edellisenä yönä on maistunut. Mittaristo asennetaan sänkyyn kiinni ja se kerää tietoja kännykälle.

Aamulla nukkuja voi tarkastella unen terveysvaikutuksia – muun muassa unen tehokkuutta, hengistystä sen aikana ja nukkumisen käytettyä aikaa. Mittaristot maksavat 100–150 euroa.

Medigoo – henkilökohtaiset terveystestit

Kuvakaappaus
Medigoo.com

Medigoo on vuonna 2007 perustettu yritys, joka tuottaa itsehoitotestejä kuluttajille. Jokainen voi ostaa yrityksen nettikaupasta niin alko- kuin Alzheimerin taudin geneettisiä riskejä arvioivan testin.

Vaikka yritys on perustettu jo kahdeksan vuotta sitten, se avasi nettikauppansa vasta viime vuoden Slushin yhteydessä. Tuotteiden lisäksi yhtiön nettisivuilta löytyy asiantuntija-artikkeleita eri taudeista.

Holvi – pienyrittäjien pankki

Kuvakaappaus
Holvi.com

Holvi sanoo tarjoavansa pienyrittäjille ja järjestöille oman pankin. Ideana on se, että Holvin tarjoaman tilin kautta yritys pystyy hoitamaan monta asiaa samassa paketissa.

Tilin kautta onnistuu asiakkaiden laskuttaminen, tuotteiden myynti ja verkkokaupan avaaminen. Siitä näkee myös alv-saldon. Tili siis yhdistää kirjanpitopalveluita sekä pankin toimintoja yhteen ja niitä voi muokata yrittäjän tarpeiden mukaan.

Tilissä ei ole avaus- eikä kuukausimaksua, mutta jokaisesta tilinsiirrosta perintään hieman alle euron maksu. Holvi tähtää nyt kansainvälisille markkinoille.

Sumoing – älypuhelimien värityskirja

Kuvakaappaus
Sumoing.com

Helsingissä majaansa pitävät Sumoing kehittää valokuvaukseen liittyviä sovelluksia, eikä menestys ole ollut heikkoa. Sovellukset ovat keränneet eri latauskaupoissa miljoonia latauksia.

Yhtiöllä on tällä hetkellä viisi sovellusta, joita myydään tietotekniikkayhtiö Googlen ja Applen kaupoissa.

Lisää aiheesta: yle.fi/slush

Korjaus: Yousicianin käyttäjämäärä korjattu 2,5 miljoonasta 25 miljoonaan.