1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Älä hajota iPhoneasi nyt – sinua voidaan epäillä petoksesta

Finanssialan keskusliiton mukaan iPhone-puhelimet alkavat hajoilla käsittämättömällä tavalla aina, kun markkinoille tulee uusi malli.

Kuva: Susanna Bates / EPA

Applen iPhone-puhelimia hajoaa parhaillaan poikkeuksellisen paljon ympäri maata. Näin voi päätellä Finanssialan keskusliiton saamien tietojen perusteella.

– Kun markkinoille tulee uusi iPhone-malli, edellisille versioille alkaa tapahtua käsittämättömän paljon erilaisia vahinkoja. Niistä yritetään sitten saada korvausta, kertoo vahingontorjunta- ja turvallisuusyksikön johtaja Risto Karhunen Finanssialan keskusliitosta.

Puhelimen uusi 6s-versio tuli myyntiin hiljattain. Tietoa "haaverien" lukumäärästä ei ole, mutta piikki on Karhusen mukaan selvä, ja se viittaa puhelinten tahalliseen rikkomiseen.

– Vahinkoilmoitusliikenne on sen verran vilkasta, että johtopäätöstä ei ole kovin vaikea tehdä. Miksi yhden valmistajan laitteille muuten alkaisi tapahtua niin paljon vahinkoja?

Hakemukset tuplaantuneet

Vakuutusyhtiöiltä haetaan korvauksia eniten juuri matkapuhelinten rikkoutumisesta. Harppaus on ollut viime vuosina valtava.

Johtopäätöstä ei ole kovin vaikea tehdä.

Risto Karhunen

– Matkapuhelimiin liittyviä hakemuksia tulee vuosittain noin 20 000. Viisi vuotta sitten lukema oli 10 000, vertaa korvauspäällikkö Kirsi Yrttiaho OP-Pohjolasta.

Vakuutusyhtiöiden mukaan ne eivät tilastoi sitä, kuinka paljon uuden puhelinmallin tulo markkinoille vaikuttaa korvaushakemusten määrään.

– On mahdollista, että iPhone-puhelimissa pieni piikki voi löytyä. Ilmiö ei kuitenkaan ole kovin merkityksellinen, arvioi henkilöasiakkaiden omaisuusvahinkojen korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa Ifistä.

OP-Pohjolassa sen sijaan on mietitty sitä, miten ilmiötä voitaisiin tilastoida.

– Olemme pohtineet erilaisia vaihtoehtoja sen suhteen, miten tätä voitaisiin selvittää. Faktatietoa ei kuitenkaan vielä ole, toteaa korvauspäällikkö Kirsi Yrttiaho.

Menevät helpoiten rikki

IPhonet tuntuvat kuitenkin hajoavan helpommin kuin muiden valmistajien puhelimet.

Vakuutusyhtiöt arvioivat, että Applen puhelimista tulee enemmän korvaushakemuksia kuin muista matkapuhelimista suhteessa puhelinten myyntimääriin.

– Suurin osa on pudonnut tai joku on astunut puhelimen päälle, eli ulkoapäin tullut voima on rikkonut sen. Voi olla, että niiden rakenteessa on jotain sellaista, minkä vuoksi ne menevät helpommin rikki, Vaitomaa toteaa.

Ilmiö ei ole kovin merkityksellinen.

Mikko Vaitomaa

Vaitomaan mukaan suurta määrää voi selittää myös käyttäjäkunnan ikä.

– Kyseessä on korostetusti nuorten ihmisten ja nuorison puhelin, mikä korreloi ehkä käyttötapaan. Voi olla, että nuoret käsittelevät puhelinta huolettomammin.

Harvoin poliisille

Jos korvaushakemuksessa ilmenee epäselvyyksiä, asia kuittautuu yleensä pyytämällä hakemukseen lisäselvityksiä tai hylkäämällä korvaushakemus. Poliisia vakuutusyhtiöt lähestyvät harvoin.

– Ilmoituksia tulee meidän suuntaamme korkealla kynnyksellä. Yhtiöt voisivat ilmoitella näistä enemmänkin, sanoo poliisitarkastaja Tommi Reen Poliisihallituksesta.

Toisaalta kyseessä ovat pienet summat, joten mahdollisen petoksen selvittäminen kestäisi pitkään.

– Poliisi arvottaa tehtäviä niin, että tämäntyyppiset asiat menevät pinon alimmaksi. Vakuutusyhtiöt eivät ehkä jaksa odottaa selvittämiseen kuluvaa aikaa, Reen toteaa.

Moni tuntee huijarin

Finanssialan keskusliiton haastattelututkimusten mukaan noin joka viides vastaaja tuntee henkilön, joka on huijannut vakuutusyhtiötä.

– Olemme arvioineet, että 5-10 prosenttia sisään tulevista vahinkoilmoituksista sisältää jotain lisäselvitettävää, toteaa vahingontorjunta- ja turvallisuusyksikön johtaja Risto Karhunen.

Yhtiöt voisivat ilmoitella näistä enemmänkin.

Tommi Reen

Karhunen neuvoo vilppiä harkitsevia malttamaan mielensä: Korvauksen määrä voi pienentyä huomattavasti, kun otetaan huomioon omavastuut ja mahdolliset ikävähennykset.

– Se ei ehkä ole riskiin nähden kovin tuottoisaa.

Lisäksi kaikki yksityishenkilöiden vahingot kerätään vakuutusalan yhteiseen vahinkorekisteriin, jonne jää täppä jokaisesta ilmoitetusta vahingosta.

– Jos yhdelle asiakkaalle sattuu paljon samantyyppisiä vahinkoja, ne saattavat mennä tarkempaan syyniin.