Smoothie voi olla vitamiinipommi tai salaatti

Smoothien suomenmestaruuskisoissa esiteltiin uusimpia suosikkiruuan trendejä. Smoothieen kannatta laittaa esimerkiksi kaakaojauhetta, teetä ja avokadoa.

Terveys ja hyvinvointi
Smoothien ainekset valmiina tehosekottiumessa
Herkullinen ja terveellinen smoothie koostuu muun muassa marjoista.Minna Rosvall / Yle

Ravintoasiantuntija Jaakko Halmetoja teki Yle Turun pyynnöstä esimerkillisen smoothien. Pääraaka-aineet olivat mustikat ja avokado – herkut, joita aivan äkkiä ei tulisi mieleen sekoittaa. Halmetoja neuvoo rohkeaan kokeiluun.

– Laitoin tähän myös siemeniä, chian siemeniä. Voisi laittaa myös pienen määrän hunajaa, ehkä hyppysellisen hyvää suolaa ja vain vettä. Se kelpaa mainiosti. Nipullinen pinaattia tai lehtikaalia voisi olla mukana. Hyvä tapa saada lapset syömään vihanneksia on piilottaa ne sinne smoothien joukkoon, vinkkaa Halmetoja.

Tällä hetkellä talven kynnyksellä Halmetoja vinkkaa kokeilemaan lämmintä suklaajuomaa.

– Teen itse smoothieita näinä aikoina lämpimään pohjaan. Keitän isoon kattilaan vahvan yrttiteen. Käytän lämmintä pohjanestettä ja laitan mukaan kaakaojauhetta, vanilijaa, chiliä ja hunajaa.

Kiireisyys tuo tehosekoittimelle työtä

Takavuosina smoothie tarkoitti monelle makeaa pirtelöä. Sillä ei juurikaan ole mitään tekemistä nykyisten terveellisten juomien kanssa. Ravintoasiantuntija Jaakko Halmetoja vinkkaa, että sopivia makuja kannattaa tutkia.

Jaakko Halmetoja
Ravintoasiantuntija Jaakko Halmetojan smoothiessa on avokadoa ja mustikoita.Minna Rosvall / Yle

– Maku on helpoin indikaattori, kun miettii, mitkä ainesosat sopivat yhteen. Jos laittaa parsakaalia ja kaakaojauhetta, maku ei ole paras. Esimerkiksi minttu ja kaakao matsäävät, pohtii Halmetoja.

Tehosekoitin on kovassa käytössä monella. Osittain smoothien suosiota selittää kiireisyys.

– Haluamme nopeasti, helpommin, hyvin sulavia, simppeleitä juttuja.

Marjoja tulee syötyä tarpeeksi, kun laittaa niistä smoothien

Flunssaakin voisi ehkäistä maustekasveilla. Tuoreet inkivääri, kurkuma, chilit kannattaa ottaa käyttöön.

Smoothien SM-kisat
Smoothien SM-kisoissa Turussa kilpailijat eläytyivät vahvasti. Minna Rosvall / Yle

– Marjoista saa ison määrän ravinteita ja vitamiineja. Lusikallinen, pari marjoja puuron päälle ei riitä. Jos laittaa smoothieen 150 - 200 grammaa marjoja, on sillä jo vaikutusta esimerkiksi verenpaineen alentamiseen, vinkkaa Halmetoja.

Helsinkiläinen Barbara Wagner oli mukana lauantaina Turussa järjestetyissä smoothien neljänsissä SM-kisoissa. Hän kuori appelsiineja ja leikkasi lehtikaalia. Finalisteja oli yhdeksän, mutta netissä kisaan oli osallistunut kymmeniä harrastajia. Aikaa smoothien tekoon oli neljä minuuttia.

– Minun smoothieinnostukseni alkoi vauvojen soseista. Kilpailutyöhöni tulee lehtikaalia, appelsiinia, kaakaota, kardemummaa, granaattiomenaa ja intialaista maustetta, inkivääriä, taatelia, luettelee Wagner.