"Miksei kukaan mittaa energiankäyttöään?" – Suuryritykset hakevat pontta tuotekehitykseen uudesta lähteestä

Yhä useampi suuryritys on alkanut hyödyntää startup- eli kasvuyritysten innovaatioita osana omaa liiketoimintaa. Ennen keskiviikkona alkavaa Slush-kasvuyritystapahtumaa on järjestetty useita luovan innovoinnin tapahtumia eli hackathoneja. Näissä kasvuyritykset kehittävät kokonaan uusia tuotteita ja sovelluksia yritysten käyttöön.

Kotimaa
hackathon.
Hackathon-tapahtumaan osallistuvat startup-yritykset pyrkivät luomaan yrityksille kahdessa päivässä esimerkiksi toimivia tuotepilotteja. Yle

Yli 40 osallistujaa on kerääntynyt Mustion linnan suojiin. Osallistujat ovat startup-yrityksiä ja kehittäjätiimejä, jotka ovat saapuneet suunnittelemaan ja ohjelmoimaan toimivia tuotepilotteja sekä luomaan uusia palvelukonsepteja yhdessä Nokian ja Fortumin omien asiantuntijoiden kanssa. Aikaa jokaisella ryhmällä on kaksi vuorokautta. Osalla osallistujista on jo olemassaoleva valmis tuote ja yritys. Toiset, kuten Aalto-yliopiston opiskelija Jenny Gyllander tiimeineen, keksivät tuoteidean vasta matkalla tapahtumaan.

– Tuossa bussimatkalla mietittiin sitä, että ihmiset käyttävät tosi paljon askelmittareita ja kalorimittareita, mutta miksi kukaan ei mittaa energiankäyttöään. Me yritetään nyt rakentaa täällä tuote, joka kasvattaisi energiankäytön tietoisuutta, kertoo Gyllander.

Tähän asti suuryrityksille on ollut vaikea hyödyntää startup-yritysten innovaatioita oman liiketoiminnan tukena. Myös Nokia ja Fortum ovat ensimmäistä kertaa etsimässä uusia innovaatioita tällä tavalla.

– Kyllä me haetaan uusia kokemuksia ja halutaan oppia, miten uudella tavalla voi kehittää tekemistä. Erityisesti haemme innovaatioita asiakkaidemme hyväksi. Täällä voi esimerkiksi syntyä jotain sellaista, missä yhdistetään ihan toisenlaista dataa omaan energiadataamme, ja tästä voi syntyä lisäarvoa, miettii Fortumin teknologiajohtaja Heli Antila.

Ideasta suuryrityksen kaupalliseksi tuotteeksi

Samankaltaisia hackathoneja on järjestetty lukuisia ennen ylihuomenna keskiviikkona alkavaa kasvuyritystapahtuma Slushia. Ajatus on kehittää ratkaisuja, jotka perinteisellä teollisuuden hankintamallilla valmistuisivat hitaammin ja olisivat kalliimpia tuottaa. Sekä Fortum että Nokia ovat molemmat valmiita kehittämään eteenpäin tapahtumassa syntyviä idoita kaupallisiksi tuotteiksi yhdessä osallistujien kanssa. Tämän takia yritykset ovat antaneet osallistujille pääsyn dataan, johon ei muuten automaattisesti olisi pääsyä.

– Voi olla erilaisia polkuja eteenpäin. Saattaa olla, että startup-yritys tuotteistaa idean ja me yhdessä toimitamme sen asiakkaalle. Yksi polku taas on se, että ostamme yrityksen tai investoimme siihen rahallisesti, sanoo Nokia Networksin innovaatiojohtaja Markku Rauhamaa.

Fortumin teknologiajohtaja Heli Antila pitää myös mahdollisena, että startup-yritys voisi saada jonkinlaisen prosenttiosuuden uuden konseptin tuotoista.

– Tämä on asia, joka päätetään tapauskohtaisesti sitten, kun tiedetään tarkemmin, että mitä konsepti pitää sisällään.

Yritykset eivät osaa arvioida, kuinka moni tapahtumassa syntynyt idea lopulta päätyy heidän käyttöönsä. Myös tie kahdessa päivässä syntyneestä demosta valmiiksi tuotteeksi on usein pitkä.

– Aikaväli saattaa olla puoli vuotta, vuosi tai sitä kauempikin aika, toteaa Nokia Networksin Markku Rauhamaa.

Jokaisen hackathon-tapahtuman voittaja pääsee esittelemään tuotteensa Slushiin pääomasijoittajille sekä maailman menestyneimpien teknologiayritysten johtajille. Tämä ei ole kuitenkaan tärkein kriteeri osallistua tapahtumaan.

– Totta kai on aina hauskaa voittaa, mutta se ei ole tässä tärkeintä. Moni kilpailee, mutta vaikeinta on saada lyhyessä ajassa tuote valmiiksi. Aikaa on siis vähän ja tavoitteet korkealla, joten jos saa lopputuloksen sellaiseksi, että siitä voi olla ylpeä, niin se on tärkeintä, sanoo jo yhden hackathon-tapahtuman elämässään voittanut Jenny Gyllander.