Analyysi: Volkswagenin päästöskandaalin taustalla riitaantuminen Daimlerin kanssa

Volkswagenilla olisi vuonna 2007 ollut käytössään tekniikkaa dieseleiden typen oksidien puhdistamiseksi. Daimlerin kanssa solmittu yhteistyösopimus Bluetec kaatui kuitenkin erimielisyyksiin, eikä VW osannutkaan yksin tehdä tarpeeksi puhdasta moottoria.

Ulkomaat
VW Greenpeace
Ympäristöjärjestö Greepeace osoitti mieltään VW:n tehtaalla Saksan Wolfsburgissa maanantaina 9.11. Volkswagenia epäillään myös liian suurien CO2-päästöjen vuoksi. Saksalaismedioiden mukaan hiilidioksidipäästöjä vääristeltiin testiolosuhteissa lisäämällä rengaspaineita ja kaatamalla moottoriöljyn joukkoon dieseliä. Näillä toimenpiteillä kitkaa saatiin vähennettyä ja kulutuslukemia kaunisteltua. John Macdougall / AFP

Volkswagenin Amerikan-valloitus ei vuosikymmen sitten ottanut millään onnistuakseen. Vuonna 2006 VW otti maailman suurimman automarkkinan valloittamisen strategiseksi tavoitteekseen. Tavoitteeseen piti päästä dieselmoottoreilla.

Alkoi kuumeinen mietintä, miten Yhdysvaltain tiukat typen oksidien raja-arvot saisi alitettua. Sama ongelma oli myös muilla valmistajilla.

VW-konserni oli 2005 palkannut Wolfgang Bernhardin uudeksi Volkswagen-johtajakseen. Bernhard tuli taloon Mercedes-Benzin emoyhtiöltä Daimlerilta, joka tuolloin tunnettiin vielä nimellä DaimlerChrysler.

Bernhardin johdolla alkoikin seuraavana vuonna Yhdysvaltoihin suunnattu yhteistyö Daimlerin kanssa. Bluetec-yhteistyöllä molemmat yhtiöt halusivat ratkaista typenoksidien ongelmat pakokaasuja pesevällä tekniikalla.

Itse tekniikasta tuli kuitenkin ongelma. Jopa 90 prosenttia typen oksideista leikkaava Bluetec oli lähes yksinomaan Daimlerin kehitystyötä. Hyvin toimiva tekniikka ilmestyi myös nopeasti Mercedeksen malleihin.

Johtaja lähti ja nimikin oli väärä

Volkswagenille tilanne oli vaikea. Yhdysvaltain markkinoille päästäkseen se olisi ollut Daimlerista riippuvainen.

VW-konsernin tuolloinen ykkösmies ja omistajasuvun patriarkka Ferdinand Piëch oli kuitenkin ollut riidoissa Daimlerin johdon kanssa jo vuosikymmenet. Kun Piëch ei yhteistyötä tukenut, lähti Wolfgang Bernhard yhtiöstä vuoden 2007 alussa.

Saman vuoden kesällä VW ilmoitti, että Bluetec-yhteistyö loppuu. Sopimuksen purkamisen syyksi VW kertoi, että Bluetec olisi Yhdysvalloissa jo opittu yhdistämään Mercedeksen automalleihin.

Samalla VW ilmoitti pyrkivänsä vuoden 2008 alusta Yhdysvaltain markkinoille täysin uudella dieselmoottorilla. Puhtaiden dieselmoottoreiden tyyppitunnuksena käytettäisiin Euroopasta tuttua TDI:tä.

Toisella kertaa tärppäsi

Yhdysvaltain erittäin tiukat typen oksidien rajat olivat kuitenkin kova haaste. Mallisarjan EA 189 -moottoreita oli kehitetty jo kolme vuotta. VW:llä ei oltu pakokaasujen puhdistamisessa kuitenkaan vielä lähelläkään Daimlerin osaamista.

Lupauksista huolimatta ei uusia moottoreita saatu hyväksytettyä vuoden 2008 alusta. Vasta puoli vuotta myöhemmin Yhdysvaltain ympäristöviranomaiset päästivät VW:n moottorit myyntiin.

Typen oksidien osalta olivat VW:n insinöörit tällä välin keksineet jotain, jolla päästöarvot saatiin samalle tasolle Daimlerin moottoreiden kanssa. Bluetecin kaltaista pakokaasujärjestelmää autoista ei kuitenkaan löytynyt.

Tämän vuoden syyskuussa Volkswagen myönsi, että se pääsi Yhdysvaltain ympäristöviranomaisten testien läpi vain huijaamalla.