Verkkokauppaostos tilaajalle samana päivänä? Posti esitteli automaattivarastonsa – video

Varaston ideana on, että Posti varastoi verkkokauppojen tuotteita. Kun verkkokauppa saa tilauksen, varastossa oleva robotti alkaa töihin. Se laittaa tuotteet liukuhihnalle, josta paketit etenevät aina kuljetukseen asti.

Kotimaa
Posti tehostaa kotimaista verkko-kauppaa uuden Helli-robotin johdolla.
Posti tehostaa kotimaista verkkokauppaa uuden Helli-robotin johdolla

Posti on lanseerannut Suomen ensimmäisen verkkokaupan automaattivaraston. Posti esitteli maanantaina kuinka ns. hybridivaraston automatisoitu osuus toimii.

Varaston ideana on, että Posti varastoi verkkokauppojen tuotteita. Kun verkkokauppa saa tilauksen, varastossa oleva robotti alkaa töihin. Se laittaa tuotteet liukuhihnalle, josta paketit etenevät aina kuljetukseen asti.

Tavarat, jotka eivät esimerkiksi kokonsa tai kiertonopeutensa puolesta sovi automaattivarastoon, voidaan säilyttää manuaalivarastossa ja ne saadaan silti samaan tilaukseen.

– Tällaista tekniikkaa ei löydy samassa mittakaavassa vielä muilta, Postin toimitusketjuratkaisujen johtaja Harri Kämppä kehaisee.

Kilpailuvaltti suomalaisille verkkokaupoille

Automaattivarasto ei ole mitään näpertelyä, koska Posti on investoinut siihen peräti 20 miljoonaa euroa. Perinteisen postin määrä vähenee voimakkaasti ja kasvua on haettava sieltä missä se on mahdollista eli verkkokaupasta. Postin selvitysten mukaan jo 80 prosenttia suomalaiskuluttajista tekee ostoksia verkkokaupasta.

Yhtiö lupaa, että uusi tekniikka nopeuttaa palvelua huomattavasti. Nopeudesta kaavaillaankin kilpailuetua suomalaisille verkkokauppiaille. Verkkokauppaostos kun saattaa tullla automaattivaraston ansiosta tilaajalle saman päivän aikana.

– Me pääsemme siihen, että aamulla meille saatu tilaus pystytään toimittamaan kuluttajalle vielä saman päivän aikana. Varasto nostaa meidän kilpailukyvyn Suomessa aivan omaan luokkaansa, maalailee Kämppä.

Vantaan Voutilassa sijaitsevan varaston sisäänajo on parhaillaan käynnissä ja varsinainen käyttö alkaa marraskuun puolivälissä. Todellinen tulikoe onkin pian alkavassa joulupakettien käsittelyssä.

– Tämä tulee lisäämään asiakkaille myyntimahdollisuuksia esimerkiksi jouluna, jolloin on erittäin tärkeää että se viimeinenkin markkinapäivä pystytään käyttämään hyödyksi, Kämppä sanoo.