Volkswagen yrittää rauhoitella omistajia tonnin korvauksella

Tuhannen dollarin korvaus on luvassa lähes puolelle miljoonalle amerikkalaiselle Volkswagenin ja Audin dieselauton omistajalle korvauksena päätöshuijauksesta.

Ulkomaat
Volkswagenin auto ja isokokoinen logo ovat Volkswagenin konttorin edustalla Düsseldorfissa.
Volkswagenin auto ja isokokoinen logo ovat Volkswagenin konttorin edustalla Düsseldorfissa.Patrik Stollarz / AFP

Amerikkalaisille päästöhuijauksen kohteiksi joutuneille Volkswagenin ja Audin omistajille on luvattu ilmainen korjaus, mutta VW-konserni haluaa paikata mainettaan lisäporkkanalla. Pettyneitä omistajia rauhoitellaan ja hemmotellaan myös tuhdilla rahalla.

Omistajille tarjottua etupakettia markkinoidaan USA:ssa nimellä "goodwill package". Omistajille luvataan etuja, jotka sisältävät 500 dollarin arvoisen Visa-kortin, 500 dollarin arvoisen etukortin autokaupan myymälään sekä kolmeksi vuodeksi ilmaisen maantiepalvelun. Omistaja saa etukorttinsa postissa, kunhan on ensin antanut omat ja auton tiedot yhtiön nettisivuille.

Kortti täytyy käydä vielä varmistuksena aktivoimassa merkkiliikkeessä ennen käyttöä.

VW-konsernin vastaantulo sai amerikkalaisen Volkkarin omistajan mietteliääksi.

– Mielestäni tämä on hyvin pieni edistys oikeaan suuntaan, mutta se on vielä kaukana oikeasta korvaustasosta, mietti diesel-Golfiin omistaja Jeff Slagle Connecticutin Wiltonissa.

VW ilmoitti maanantaina jatkavansa USA:ssa neuvotteluja myös mahdollisuuksista ostaa takaisin joitakin autoja, joita on myyty päästöhuijauksen myötä amerikkalaisille asiakkaille.

Taustalla ovat yhtiötä USA:ssa uhkaavat jättisakot.

Demokraattien senaattorit Richard Blumenthal ja Edward Markey ovat kertoneet julkisuudessa huomattavasti jyrkemmistä vastatoimista. Senaattorit vaativat, että jokaisella päästöhuijauksen kohteeksi joutuneella auton omistajalla olisi optio saada rahansa takaisin.

Senaattorit korostavat myös jokaisen omistajan oikeutta saada vaatimus läpi vaikka oikeusteitse.

VW:n mukaan yhtiö on myynyt USA:ssa 2009 lähtien 482 000 dieselautoa, jotka testitilanteissa näyttivät automaattisesti virheellisiä tuloksia, kun mitattiin myrkyllisiä päästöjä.

Normaaliajossa päästöt ovat jopa monikymmenkertaiset.

Lähteet: Reuters