Liukkailla kaatuillaan, mutta kompurointeja sattuu myös sisätiloissa – yövalo ja tasapainoharjoittelu turvaavat liikkumista

Suomalaisille sattuu vuosittain lähes 390 000 kaatumista ja liukastumista. Moni loukkaantuu ja kaatuu sisällä, omassa kodissaan. Kodin turvallisuutta voisi kuitenkin parantaa jo ihan pienillä teoilla.

Kotimaa
Talvella jalkakäytävällä liukastunut mies.
Antti Karhunen / Yle

Jokaisena talvikuukautena liukastuu ja loukkaantuu noin 20 000 suomalaista. Marraskuun jääkelit lisäävät kaatumisia, mutta yhtä lailla kaadutaan ja liukastutaan kotona sisätiloissa.

Kaatuminen on myös tavallisin tapaturmaisen kuoleman syy yli 65-vuotiailla.

Kaikille sattuu liukastumisia, mutta ne lisääntyvät huomattavasti iän myötä. Iäkkäille kaatumisen seurauksena syntyvät vammat ovat yleensä myös vakavampia kuin nuoremmilla.

Iäkkäät tarvitsevat usein kaatumisen jälkeen terveydenhuollon palveluita. Siksi kaatumisen ehkäiseminen on kansantaloudellisestikin tärkeää.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan iäkkäiden tapaturmista 80 prosenttia on kaatumisia, liukastumisia tai putoamisia. Kaatuminen on myös tavallisin tapaturmaisen kuoleman syy yli 65-vuotiailla.

Yövalo on halpa turva

Keminmaan vanhusneuvosto on kokoontunut ja kutsunut koolle väkeä keskustelemaan kaatumisista ja niiden ehkäisemisestä. Esillä on erilaisia liukuesteitä ja yövaloja.

Keminmaan vanhusneuvoston puheenjohtaja Lasse Vaaraniemi kädessään kenkien liukuesteitä.
Keminmaan vanhusneuvoston puheenjohtaja Lasse Vaaraniemi esittelee jalkaan kiinnitettäviä liukuesteitä.Minna Aula / Yle

– Kyllä näitä kaatumisia sattuu koko ajan. Esimerkiksi keittiöjakkara voi olla vaarallinen, jos ei käytä tukea, miettii Keminmaan vanhusneuvoston puheenjohtaja Lasse Vaaraniemi.

Vaaraniemi sanoo, että on laittanut juuri omaan kotiinsa yövalot. Yöllinen vessareissu voi päätyä kaatumiseen, jos lattialla on tavaroita, eikä niitä näe pimeässä. Vessareitti onkin hyvä suunnitella ja raivata etukäteen.

Fyysisen kunnon ylläpitäminen on tärkeää. Jos sattuu jotakin, niin osaa kaatua oikealla tavalla.

Lasse Vaaraniemi

– Yövaloja on monenlaisia. Ne eivät kuluta paljon sähköä, joten tämä on halpa henkivakuutus, joka kannattaisi oikeastaan hankkia jokaiseen kotiin, Vaaraniemi kehottaa.

Mikä ihmeen tasapaino?

Jotkut lääkeaineet tai sairaudet saattavat heikentää ihmisen tasapainoa. Omaa tasapainoaan voi harjoittaa, mikä on tehokkainta kaatumisen ehkäisyä kotona.

Yövalo.
Yövalo on halpa henkivakuutus.Minna Aula / Yle

Vaaraniemen tasapaino on heikentynyt sairauden vuoksi ja apuvälineet ovat tarpeeseen.

– Fyysisen kunnon ylläpitäminen on tärkeää. Jos sattuu jotakin, niin osaa kaatua oikealla tavalla. Olen käynyt vesijuoksemassa. Siellä opetellaan liikkeitä, joilla saa motoriikkaa harjoiteltua, Vaaraniemi sanoo.

Pihaa hiekoittamalla, ulkovaloilla ja kenkiin liitettävillä liukuesteillä voi estää kaatumisia.

– Ei crocsit jalassa postilaatikolle tai ulkovarastoon. Ja ulkovalot päälle, Vaaraniemi opastaa.

Tasapainoharjoittelu kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin, ennen ongelmia. Tasapainoa voi treenata yksinkertaisilla pienillä liikkeillä. Esimerkiksi siirtämällä kehon painopistettä, kurkottelemalla esineitä tai nousemalla portaalle tai korokkeelle ja sieltä alas. Tasapaino kehittyy arjen pienissä askareissa.