Slush alkoi, katso videolta ammattipitchaajan näyte: Miten myyt idean sijoittajalle minuutissa

Kasvuyritystapahtuma Slushin jokavuotinen pitchauskilpailu huipentuu huomenna. CosmEthics-yrityksen toimitusjohtaja Katariina Rantanen näyttää, miten viime vuoden hopeamitalisti myy idean minuutissa.

internet
Katariina Rantanen

Pitchaus eli myyntipuhe on aloittelevan yrityksen tärkein työkaulu. Pitchaamalla myydään idea sijoittajalle, joka päättää, rahoittaako yritystä.

Aikaa pitchaamiseen on varattu yleensä yhdestä minuutista muutamaan minuuttiin. Siksi pitchaamista kuulee kutsuttavan myös hissipuheeksi – tärkeä henkilö täytyy kyetä vakuuttamaan vaikkapa lyhyen hissimatkan aikana.

Treenaan päivässä 50-60 kertaa esityksen läpi, jos on kyseessä iso lanseeraus.

Katariina Rantanen, CosmEthics

Slushin jokavuotinen pitchauskilpailu huipentuu huomenna. Kilpailuun on valittu sata yritystä liki tuhannesta hakijasta. Slush ei paljasta palkintoa etukäteen, mutta vime vuonna voittanut yritys sain oli 500 000 euron suuruisen sijoituksen.

Terveyssovellusta myyvän CosmEthicsin toimitusjohtaja Katariina Rantanen ylsi kilpailussa toiseksi. Hän oli kilpailun paras suomalainen.

Vuodesta 2013 täysipäiväisenä yrittäjänä toiminut Rantanen kertoo pitchaavansa eri tilanteissa useita kertoja viikossa. Lyhyeltä ja yksinkertaiselta näyttävä myyntipuhe vaatii tuntien harjoittelua.

– Treenaan päivässä 50-60 kertaa esityksen läpi, jos on kyseessä iso lanseeraus.

Hyvä pitchaaja saa sijoittajat vakuuttuneeksi, että juuri tämä tiimi pystyy ratkasemaan ongelman ja onnistuu myös sen kaupallistamisessa, Rantanen kuvailee. Tiimillä täytyy olla näyttöjä, tuotteen pitää olla joko valmis tai siitä pitää olla protoyyppi.

Sijoittajat tekevät päätöksensä tunteen perusteella. Sitten he vain sovittavat faktat päätökseen, jonka jo tekivät.

Bruce Oreck, Yhdysvaltain entinen suurlähettiläs

– Ota kohdeyleisö huomioon. Isossa tapahtumassa toimii erilainen pitchi kuin kahdenkeskisessä tilanteessa. Muista pysyä aikaraamissa. Harjoittele sekuntikellon kanssa, Rantanen neuvoo.

Suomessa ei ole pitchaamisen perinnettä

Yhdysvaltain entinen suurlähettiläs Bruce Oreck on tuttu näky startup-piireissä. Hän opettaa Aalto-yliopistossa ja sparraa nuoria yrittäjiä muun muassa markkinoinnissa.

– Suomessa on koulutuksellinen aukko pitchaamisessa, Oreck sanoo.

Insinööritieteiden luvatussa maassa iskevät tarinat on unohdettu.

– Se ei ole geneettinen ongelma, se on vain eri kieli.

Rehellisyys, selkeys, tunteellinen yhteys ja karisma, Oreck luettelee hyvän myyntipuheen saloja. Pahin virhe on lyödä sijoittajan eteen tuhti paketti tietoa.

– Tärkeintä on löytää tunteellinen yhteys. Sijoittajat tekevät päätöksensä suurimmaksi osaksi tunteen perusteella. Sitten he vain sovittavat faktat päätökseen, jonka jo tekivät, Bruce Oreck sanoo.

Slush 100 -pitchauskilpailun voittaja valitaan huomenna torstaina.

Yle lähettää suorana kilpailun sekä keskiviikkona että torstaina.

Valokuva Slush-tapahtuman avajaisista vuonna 2014.
Suora lähetys Slush-tapahtumasta Messukeskuksesta.