Oulun seudun joukkoliikenteessä otettiin elokuun alussa käyttöön uudet matkakortit ja -vyöhykkeet. Oulun kaupungin joukkoliikennepäällikkö Minna Soinisen mukaan kortit toimivat pääosin hyvin.
– Ihan hyvin ne ovat sujahtaneet käyttöön, Minna Soinen kertoo ja lisää, että uudistuksilla Oulun seudulle saatiin yhtenäinen hinnoittelu.
Alkuvaiheessa myyntijärjestelmän hitaus aiheutti pienoisia pulmia. Lisäksi korttien latauksissa on ollut hienoista kangertelua, mutta Soinisen mukaan ne ovat johtuneet ilmeisesti kaupungin tietokoneiden verkko-ongelmista.
Maksutta ei voi matkustaa.
Minna Soininen
Arvokortti vaatii vähän opettelua
Minna Soinisen mukaan kausikortin käyttö sujuu hyvin. Valtaosa matkustajista on hankkinut sen. Uusi tuote on arvokortti, jolle ladataan rahaa.
– Sen käyttö vaatii vielä opettelua. Jos esimerkiksi citybussin reitti on kortin oletusvyöhyke, niin pidemmällä matkalla kortti pitää antaa kuljettajalle, Minna Soininen selostaa ja lisää, että jos korttia käyttää väärällä vyöhykkeellä, niin bussin maksukone ei hyväksy sitä.
– Jos matkustaja on hankkinut kortin A-vyöhykkeelle ja hän aikoo mennä B:lle ja leimaa korttia, niin se ei onnistu. Kortti pitää tällöin näyttää kuljettajalle, Soininen täsmentää.
Kortti on harvoin rikki
Minna Soinisen mukaan asiakkailta on tullut myös jonkin verran palautetta huonoista kokemuksista. Hyvin harva kortti on kuitenkaan ollut viallinen, mutta sellainen vaihdetaan uuteen.
– Jos kortissa on asiakkaasta johtumaton toimintahäiriö, niin tietysti uuden saa veloituksetta.
Ilmaiseksi bussissa ei kuitenkaan saa matkustaa, jos kortti ei toimi matkan alkaessa toimi. Matkustajalta veloitetaan kertamaksu.
– Väärinkäytösten estämiseksi maksutta ei voi matkustaa. Yleensä kyseessä on arvokortin latauksen loppuminen, Minna Soininen kertoo.