Satojen ahtaajien työt kadonneet satamista – yksi porskuttaa

Talouden matalapaine tuntuu monessa Suomen satamassa. Esimerkiksi ahtaajien määrä on vähentynyt usealla sadalla muutamassa vuodessa. Tosin Helsingissä liikennemäärät ovat yhä kasvussa.

Kotimaa
Mussalon satama.
Petri Lassheikki / Yle

Monet Suomen satamien ahtausalan yritykset kamppailevat tiukan talouden kanssa.

Noin neljääkymmentä ahtausalan yritystä edustavassa Satamaoperaattorit ry:ssä matalapaine on tuttu ilmiö.

– Laskusuhdanne alkoi vuoden 2008 lopulla. Aika pitkään sen jälkeen selvittiin lomautuksilla, mutta kyllä jäsenyrityksemme myös joutuivat irtisanomaan, sanoo toimitusjohtaja Juha Mutru.

Mutru laskee, että esimerkiksi ahtaajien määrä oli seitsemän vuotta sitten Suomessa noin 2800. Nyt vakituisia ahtaajia on alle 2000.

– Aika hyvin on nyt sopeutettu henkilöstömäärä tähän vallitsevaan tilanteeseen, mutta toki on yrityskohtaisia eroja, arvioi Mutru.

Osa kauttakulkuliikenteestä jää pysyvästi pois, sillä Venäjä hoitaa sen itse.

Juha Mutru

Silti monet yritykset joutuvat vielä lomauttamaan väkeä. Esimerkiksi satamaoperaattori Steveco kertoi äsken lomautuksista Kotkassa.

Keskimääräinen satamaoperaattori pysyy Mutrun mukaan taloudellisesti juuri ja juuri pinnalla, mutta jotkut tekevät tulosta ja jotkut jatkuvaa tappiota.

Venäjään ei kannata nojata

Satamaoperaattoreiden johdon mukaan Venäjän kaupan heikentyminen on alkanut tuntua ainakin satamissa Kotkassa ja Kokkolassa.

Transito- eli kauttakulkuliikenne esimerkiksi Suomen kautta itärajan yli on vähentynyt paikoin rajustikin.

Kaikkea menetettyä liikennettä ei välttämättä saada takaisin.

– Venäjällä avataan uutta Bronkan satamaa ja Ust-Luga on laajentunut. Osa kauttakulkuliikenteestä jää pysyvästi pois, sillä Venäjä hoitaa osan tulevaisuudessa itse, arvioi toimitusjohtaja Juha Mutru Satamaoperaattorit ry:stä.

Helsingissä kasvua

Helsingin Satama Oy:n konttorissa ei synkistellä, sillä pääkaupungissa ei olla riippuvaisia kauttakulkuliikenteestä.

– Meillä menee oikein hyvin, kuittaa toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

Alkuvuonna Helsingissä tavaraliikenteessä viennin kasvu on ollut noin kuusi ja tuonnin kasvu neljä prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Tuontiin on laskettu bulkkiliikenne mukaan.

Tuntuu, että eri toimijoilla on kysyntää Vuosaarta kohti.

Kimmo Mäki

– Tuntuu, että eri toimijoilla on kysyntää Vuosaarta kohti. Meille tuodaan paljon tavaraa laivoilla ja konteissa. Meillä on tyhjää kapasiteettia viennin tarpeisiin, sanoo Mäki.

Hallitukselta vetoapua

Satamaoperaattoreiden edunvalvojayhdistys toivoo maan hallitukselta toimia kilpailukyvyn parantamiseksi.

– Jokin on vialla, jos maahamme ei haluta investoida. Elinkeinoympäristö pitäisi saada nykyistä houkuttelevammaksi, sanoo Satamaoperaattoreiden toimitusjohtaja Juha Mutru.

Mutru kiittää hallituksen panostusta sisämaaväylien eli maanteiden sekä ratojen korjauksiin.

Väylämaksut rokottavat Mutrun mielestä juuri transitoliikenteessä Suomen kilpailukykyä, joten toiveissa on ainakin maksujen merkittävä alentaminen.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus