Heljä Liukko-Sundström: "Taidemaailmassa merkitystä on vain luomiskyvyllä"

Perinteikkään Arabian Taideosasto -yhdistyksen jäsenet Heljä Liukko-Sundström ja Jasmin Anoschkin kävivät Aamu-tv:ssä keskustelemassa kotimaisesta keramiikkataiteesta.

Aamu-tv
Heljä Liukko-Sundström ja Jasmin Anoschkin.
Perinteikkään Arabian tuotanto loppuu Suomesta, mutta tuotekehitys säilyy. Millainen on suomalaisen keramiikan tulevaisuus, sitä pohtivat legendaarinen keramiikkataiteilija Heljä Liukko-Sundström ja Arabian taideosastoyhdistyksen nuorin tulokas, kuvanveistäjä Jasmin Anoschkin.

"Surullista, surullista! Vanhan rakkaan Arabian tehtaan tarina Suomessa on päättymässä! Olen aina korostanut puheissani Arabian merkitystä Suomelle. Väitän: kukaan aikuinen suomalainen ei ole päässyt hautaan livahtamaan syömättä tai juomatta Arabian astiasta!!"

Näin kirjoitti professori, keramiikkataiteilija Heljä Liukko-Sundström nettikirjeessään, kun tieto Fiskarsin omistaman Arabian tehtaan sulkemisesta tuli syyskuussa.

Nyt Arabian perinteikäs Taideosasto - Fiskarsin sponsoroimana - saa kuitenkin jatkaa tehtaan yhdeksännessä kerroksessa.

Taideosasto perustettiin jo vuonna 1932. Sen tehtäväksi määriteltiin keraamisen kulttuurin kehittäminen. Aikoinaan pidettiin harvinaisena, että tehtaan yhteydessä toimi Taideosaston kaltainen luova paikka.

Heljä Liukko-Sundström
Heljä Liukko-SundströmJussi Mankkinen / Yle

Uhoa ja tuhoa

Kymmenen vuotta sitten Taideosasto ryhtyi harjoittamaan myös resedenssitoimintaa. Sitä kautta mukaan on päässyt Jasmin Anoschkin. Tällä hetkellä ryhmän vanhimman ja nuorimman jäsenen eli Liukko-Sundströmin ja Anoschkinin väliin mahtuu seitsemän muuta taiteilijaa.

– Idea tähän taideyhteisöön tulee juuri siitä, että olin itse Arabialla se kaikkein nuorin. Imin itseeni kaiken mahdollisen näitä konkareilta. Se sama toistuu nyt. Taidemaailmassa iällä ei ole merkitystä, merkitystä on vain luomiskyvyllä, Liukko-Sundström toteaa.

Liukko-Sundström työskenteli Arabialla yli 50 vuotta.

– Siellä tuli nähtyä monet uhot ja monet tuhot. Sain kasvaa sellaisten suurten taiteilijoiden keskellä kuten Birger Kaipiainen, Toini Muona ja Rut Bryk. Arabia on ollut korkeakouluni, Liukko-Sundström summaa.

9 SEASONS -näyttely Washingtonissa
My Little PoroSeveri Haapala

Punainen poro

Tällä hetkellä Arabian Taideosastolla on näyttely Suomen suurlähetystössä Washingtonissa, jossa on esillä muun muassa Liukko-Sundströmin Naamakirja _ sekä Anoschkinin kaksimetrinen _My Little Poro.

– Hyödynnän sekä puuta ja keramiikkaa, ja töissäni seikkailee aika usein vaaleanpunainen väri, Anoschkin kertoo.

– Minusta olisi hienoa, jos muut tehtaat ja firmat ottaisivat mallia Taideosastosta.

Mutta millä tavalla Arabian perinteen jatkuminen näkyy Jasmin Anoschkinissa? Pyrkijöitä ryhmään on ollut paljon.

– Olin heti, että jos minun ääneni ratkaisee, se on Jasmin. Hänen vahvuutensa on omaperäisyys, ja hän näkee maailman valoisana paikkana, Liukko-Sundström toteaa.

9 SEASONS -näyttely Washingtonissa
NaamakirjaSeveri Haapala

Lasin ja keramiikan liitto

Heljä Liukko Sundströmin unelmana on ollut jo pitkään lasin ja keramiikan yhdistäminen.

– Entäpä jos meillä olisi astiasto, jonka alaosa olisi keramiikkaa mutta jonka yläosa jatkuisi lasisena? Se olisi kuin orkesteri, yhdet soittimet aloittavat ja toiset jatkavat. Kemistiähän tässä tietenkin tarvittaisiin, tieteen ja taiteen yhteistyötä.

– Olen aina ollut sitä mieltä, että unelmat kannattavat elämää. Ja etenkin taiteen maailmaan kuuluvat unelmat. Minun unelmani on sellainen, että Arabian Taideosasto säilyy. Kriiseissä on se etu, että ne saavat ihmisen toimimaan.

Jasmin Anoschkin ja Heljä Liukko-Sundström.
Jasmin Anoschkin, Heljä Liukko-SundströmJussi Mankkinen / Yle