Monitoimikaira poraa läpi Töölönlahden liejun ja saven

Millaista maaperää piilee Töölönlahden vesialueen alla? Tähän kysymykseen etsitään vastausta Töölönlahdella meneillään olevassa kairaustutkimuksessa. Poraamalla mennään kymmenien metrin syvyyteen läpi saven, hiekan ja moreenin aina kalliokerrokseen saakka.

Kotimaa
Kairauslautta liikkuu eri puolilla Töölönlahtea joulukuun alkuun saakka.
Kairauslautta liikkuu eri puolilla Töölönlahtea joulukuun alkuun saakka.Heikki Ambrusin / Yle

Maanantaista alkaen Töölönlahdella on liikkunut mielenkiintoisen näköinen menopeli. Ponttoonilautalle on sijoitettu raskas monitoimikairauskone sekä pieni suojaa tarjoava työmaakoppi. Meneillään on projekti, jonka tarkoitus on saada tietoa Töölönlahden alla olevista maakerroksista.

– Siitä on aika vähän tietoa ja sekin vähä on vanhaa tietoa, kertoo projektinjohtaja Mirva Koskinen Helsingin kaupungin kiinteistövirastosta.

Koskisen mukaan vettä on syvimmillään vain muutamia metrejä, mutta sen jälkeen tulee monta erilaista maakerrosta.

– Ylimpänä on erittäin pehmeää savea, jossa on orgaanista ainesta. Sen jälkeen tulee savea, jossa ei ole niin paljoa orgaanista ainesta. Tämän jälkeen tulee hiekat ja moreenit ja viimeisenä sitten kalliopinta.

Kairauksen avulla saadaan tietoa siitä, mitä maakerroksia kussakin kairauspisteessä on.

– Lisäksi saadaan tietoa niiden maakerrosten ominaisuuksista, esimerkiksi saven lujuudesta. Niistä otetaan näytteet jotka tutkitaan erikseen tarkkaan laboratoriossa.

Pohjatutkimusta tehdään koko ajan jossain

Samankaltaista pohjatutkimusta tehdään koko ajan jossain päin kaupunkia.

– Kun rakennetaan mitä hyvänsä: katuja, taloja, putkijohtolinjoja, rakentamista edeltää aina pohjatutkimukset. Täytyy tietää, miten siihen kohtaan voidaan rakennus tai katu perustaa, Koskinen kertoo.

Työpäällikkö Rami Kokon mukaan Töölönlahti on kairauspaikkana poikkeuksellinen, koska se sijaitsee näkyvällä paikalla keskellä kaupunkia.

– Sinänsä olosuhteet ovat mainiot. Meillä on ollut esimerkiksi Kruunuvuoren selällä työmaita, jotka ovat paljon tuulialttiimpia ja siellä on myös muuta vesiliikennettä, joka pitää ottaa huomiooon.