1. yle.fi
  2. Uutiset

Mönkijäonnettomuuksia aiempaa enemmän – usein kännissä ja ilman kypärää

Mönkijäonnettomuuksien määrä on kasvanut Suomessa. Loukkaantumiseen johtaneita mönkijäonnettomuuksia tapahtuu jo enemmän kuin moottorikelkkaturmia.

Mönkijäonnettomuus
Mönkijä
Heikki Ahonen / Yle

Liikennevakuutuskeskuksen tilastojen mukaan henkilövahinkoon johtaneita mönkijäturmia sattui vuonna 2013 yhteensä 716, kun moottorikelkkailijoille niitä sattui samaan aikaan 611.

Loukkaantumisiin johtaneita kelkka- ja mönkijäonnettomuuksien määrä on noussut 42 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2013. Mönkijäonnettomuuksia on aiempaa enemmän etenkin Etelä-Suomessa.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ja Liikennevakuutuskeskuksen teettämässä tutkimuksessa on selvitetty aiempaa laajemmin loukkaantumiseen johtaneiden kelkka- ja mönkijäonnettomuuksien määriä, syitä ja seurauksia.

Lapissa vuosina 2011-2014 sattuneissa mönkijäonnettomuuksissa loukkaantui useimmiten mieskuljettaja ja yleisin onnettomuustyyppi oli mönkijän kaatuminen sivusuunnassa. Näissä tapauksissa kypärää ei usein ollut ja moni ajoi mönkijää alkoholin vaikutuksen alaisena. Mönkijäturmissa loukkaannuttiin yleensä yläraajoihin, hartioihin sekä päähän.

Safareilla harvoin kelkkaturmia

Moottorikelkkaonnettomuuksia sattui Lapissa vuosina 2011-2015 eniten vapaa-ajan kelkkailussa paikallisille asuikkaille. Ohjatuilla safareilla tapahtui vähän onnettomuuksia verrattuna safareiden määrään. Tiedot käyvät ilmi Lapin keskussairaalan aineistosta ja safariyritysten onnettomuusraporteista.

Yleisin kelkkaturma oli törmääminen esteeseen, mitä ennen kuljettaja oli menettänyt kelkan hallinnan ja ajautunut ulos reitiltä. Tilastojen mukaan myös kelkan kaatuminen oli yleistä varsinkin kokemattomilla kuljettajilla. Yleisimmin moottorikelkkailijaturmissa loukkasi raajansa.

– Kelkan kuljettaja painaa erehdyksissä kaasun pohjaan, mistä aiheutuu paniikki ja lisäksi niin sanottu hartialukko. Tässä tilanteessa kuljettaja ei kykene tekemään hallittuja ohjausliikkeitä, eikä voi estää törmäämistä tai muuta vahinkoa, maastoliikenteen asiantuntija Reijo Köngäs selostaa tyypillistä onnettomuustilannetta.

Kelkka- ja mönkijäturmat tulevat kalliiksi. Tutkimuksessa arvioitiin, että loukkaantumisiin johtaneista mönkijä- ja kelkkaonnettomuuksista koituu yhteiskunnalle lähes 690 miljoonan euron kustannukset vuodessa.

Tutkimuksen lähteinä on käytetty sairaala-aineistoa, liikennevakuutuksesta korvattuja vahinkoja, liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunntien tutkimia onnettomuuksia sekä safariyritysten onnettomuusraportteja Lapista.

Lue seuraavaksi